Ascom vinner Red Dot Award 2014

Ascoms trådlösa minisändare för kallelse och larm, från patient och boende, vann det prestigefyllda, internationella designpriset Red Dot Award 2014. Den funktionella minisändaren vann i konkurrens med nästan 5 000 förslag från 53 länder.

Det blev en trådlös minisändare för kallelse och larm, från patient och boende, som vann årets Red Dot Award. Den 40 man starka juryn bakom det prestigefyllda designpriset utsåg minisändaren till vinnaren bland 4 815 produkter.

Det är Ascom som ligger bakom den trådlösa teleCARE IP-minisändaren som lanserades på marknaden tidigare i år. Ascom har lagt ner mycket arbete på att utveckla och designa en minisändare som uppfyller de krav som dagens patienter och vårdhemsboende har på frihet och rörlighet.

– Både när vi är inlagda på sjukhus och när vi blir äldre och flyttar till ett vårdhem vill vi behålla vår frihet i så stor utsträckning som möjligt. Miljöerna får inte påminna om en institution, men det måste samtidigt vara säkert att röra sig fritt på egen hand. Det är med detta i åtanke som vi har tagit fram den trådlösa minisändaren, säger Jesper Matthiesen, produktchef på Ascom.

teleCARE IP-minisändaren ser mer ut som ett smycke än som ett larm. Den kan bäras antingen som armband eller runt halsen och har flera anropsfunktioner. Minisändaren kan också göras mer personlig med knappar i olika färger som matchar olika avdelningar eller områden. Den är även vattentät, så man behöver inte ta av den när man duschar.
Bakom den enkla, eleganta designen döljer sig en högteknologisk produkt som ger sjukhuspatienter och vårdhemsboende större rörelsefrihet samtidigt som de kan känna sig trygga, eftersom de vet att de alltid kan kalla på hjälp om något händer – oavsett var de befinner sig.

• minisändare
  • anrop
  • boende
  • vårdhem