Karolinska först med systemet som förenklar vardagen i vården

Det revolutionerande IT-stödsystemet har gjort succé i Danmark. Nu levererar Ascom systemet till Sverige, först ut att införa det är Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Karolinska sjukhuset i Stockholm har börjat använda ett IT-system som stöder koordinering, visualisering och kommunikation. Systemet heter Cetrea Emergency/Patientward och används redan på flera danska sjukhus. I Sverige är Ascom enda leverantör för lösningen som gör vardagen i vården enklare.

– Vi har levererat vårdkommunikation med fokus på verksamhetskritiska larm till Karolinska sjukhuset i drygt tio år. Det känns väldigt roligt att nu kunna leverera ett nytt system som ger ytterligare en dimension, säger Anders Sjöstrand, kundansvarig för sjukhus på Ascom.

Effektiv vård med bättre överblick
Karolinska har valt lösningen till sina sju vårdavdelningar på Gastro-Centrum, fördelat på två enheter i Huddinge respektive Solna. Cetrea Emergency/Patientward används för att hantera kommunikation och koordination av patienter från operation och ut på vårdavdelningarna. Systemet visar alla avdelningarnas vårdplatser och ger personalen möjlighet att hålla koll på kapaciteten och att kommunicera mellan avdelningarna. Nödvändiga omdispositioner av resurser sker snabbt och enkelt med en handrörelse på en skärm med touch screen-funktion och alla berörda får direkt reda på ändringarna.

Genom bättre utnyttjande av tillgängliga resurser kan vården effektiviseras, till glädje för såväl patienter som personal.

Systemet kan integreras med Ascoms trådlösa handenheter så att informationen når personalen oavsett var de befinner sig.

Bland de sjukhus som använder systemet idag uppskattar man framförallt att det ger en mycket bättre överblick i realtid och att det förenklar kommunikationen med andra inom avdelningen och med andra avdelningar.

Cetrea bland Europas bästa

Det danska företaget Cetrea som utvecklat systemet är rankat som ett av Europas mest lovande teknologi-företag av IT-magasinet Red Herring. Andra företag som Red Herring tidigt uppmärksammat och placerat på sin lista är till exempel Skype, Google och eBay.

• tyst vårdmiljö
  • personsökare
  • trådlös
  • it-system i vården
  • cetrea
  • cetrea emergency
  • cetrea patientward
  • verksamhetskritiska
  • verksamhetskritisk lösning
  • karolinska sjukhuset
  • trådlösa handenheter
  • teknologiföretag

Företaget grundades på 1950-talet och har sitt huvudkontor i Göteborg med totalt 1 160 anställda världen över. Ascom Nordic är en del i Ascom Wireless Solutions som är en del av Ascomkoncernen och som är listad på den schweiziska börsen. Ascom Nordic har 120 anställda.

Anders Sjöstrand

Kundansvarig Sjukhus 031 - 55 94 00