Stororder stärker Ascoms ställning inom rättspsykiatrin

Den nya anläggningen för rättspsykiatri i Vänersborg – Brinkåsen – har gjort en beställning på Ascoms personlarm telePROTECT. Ordern, på totalt tre miljoner kronor, stärker Ascoms position som ledande leverantör av larmlösningar till psykiatrin och rättspsykiatrin i Sverige.

Under våren börjar Ascom installera personlarmssystemet telePROTECT på Brinkåsen. Lösningen omfattar personlarm i trådlösa handenheter och positionering som med exakthet visar var den som larmar befinner sig.

- När en person larmar, går det till speciella springare som har ett uttalat ansvar att agera på larm. Larmet presenteras i deras handenheter, men även på en central enhet för extra övervakning. Här kan övervakningspersonalen se på en kartbild var den som larmar befinner sig och allokera extra resurser till platsen, säger Daniel Andersson, kundansvarig sjukhus, Ascom, försäljning Sverige.

Utöver bärbar larmsändare, kommer larmsändare även att installeras som fasta knappar på vissa gemensamma utrymmen.

- Det gäller att skapa en arbetsplats som är trygg för såväl personal som patienter och med det här systemet får Brinkåsen ett robust system som dessutom kan integrera ett framtida IP-DECT telefonisystem.

Totalt fördelas 150 larmsändare och 30 larmmottagare bland personal och patienter. Ordern är värd 3 miljoner kronor

Till personlarmet kommer Brinkåsen även att koppla patientkallelsesystemet teleCARE.

Affären blev klar i mars och installationen av det nya systemet kommer att ske nu i vår. Under 2011 räknar NU-sjukvården med att anläggningen Brinkåsen ska vara igång.

• brinkåsen
  • personlarm