Trådlös telefoniplattform ger säkrare vård

Nu får sjukhus, vårdcentraler och folktandvård i Örebro läns landsting en ny trådlös telefoniplattform. Ascoms IP DECT-system förhöjer säkerheten och förbättrar effektiviteten och ger samtidigt landstingens vårdenheter möjlighet till många nya tjänster som larmfunktion och patientkallelser.

- Vid valet av nya trådlösa telefonilösningar blev IP DECT-systemets säkerhet och stora anpassningsmöjligheter för våra enheter i vården avgörande. Viktigt var också att det trådlösa systemet inte riskerar att råka ut för störningar som ett mobiltelefonnät kan göra, säger Björn Emmerik, projektledare för ny telefonilösning i Örebro läns landsting samt ansvarig för telefonväxel och telesystem.

Örebro läns landsting har tecknat ett ramavtal med Telia och inom ramen för det har Ascom anlitas för mobilitetslösningen. Telia ombesörjer installationen och där det är möjligt kommer befintliga kabeldragningar att användas.  I affären ingår basstationer, IP DECT Gateways och 2 500 handenheter. När allt är klart ska Universitetssjukhuset i Örebro, Karlskoga sjukhus, Lindesbergs sjukhus, en del vårdcentraler och folktandvårdsenheter omfattas av det nya systemet.

Larmfunktioner för säkrare vård
Den nya telefoniplattformen innehåller möjligheter till flera nya tjänster, bland annat olika larmfunktioner, patientkallelser, patienttransportdirigering - antingen i tal- och/eller textform. Telefonilösningen är dessutom mer flexibel och pålitligare än tidigare system.

- Verksamheterna efterfrågade larmfunktion och positionering i telefonerna, vilket inte fanns i det tidigare systemet. Under installationen tas parallellt beslut om hur systemet ska användas inom olika vårdenheter, till exempel hur akutlarm ska hanteras, säger Björn Emmerik som lovar att vården inte kommer att störas under installationstiden.

- Det undviker vi genom att koppla upp det nya systemet parallellt med det gamla och dela ut enheterna successivt.

Fakta Ascoms IP-Dect-system
I affären ingår 2 500 IP DECT-handenheter av modell d62. Vid uppgraderingar kan de även användas för akutlarm och personliga överfallslarm.

Handenheternas fördelar är bland annat:

• Stötsäkra
  • Tvättningsbara med sprit
  • Kan användas 24/7 då batteritiden är lång och dessutom finns laddare med fräscha batterier som är lätta att snabbt byta till vid exempelvis arbetspassets början.

Andra fördelar med IP DECT-systemet:

• Telefoniplattformen innehåller möjligheter till flera nya tjänster, allt från akutlarm med eskalering, personlarm, patientkallelser, patienttransportdirigering – antingen i tal- och/eller textform.
  • Systemet ersätter den tidigare personsökartjänsten.
  • Telefonilösningen är mer flexibel och säkrare än tidigare system.
  • Registrering av telefoner/handenheter sker centralt med hjälp av dator utan att enheterna fysiskt behöver samlas in.
  • Programuppdateringar sker också centralt, vilket innebär att alla enheter alltid har samma mjukvara och versioner.
  • Telefonerna kan användas på samtliga platser där täckning finns utbyggd för systemet.

• trådlös telefoniplattform
  • ip-dect
  • ip-baserad
  • trådlös telefoni
  • larmfunktioner
  • patientkallelse
  • örebro läns landsting

Ascom Wireless Solutions är en ledande leverantör av trådlösa kommunikationslösningar för företag inom branscher som sjukvård, psykiatrin, tillverkning, äldreomsorgen, detaljhandel och hotell. Över 75 000 system har installerats i storföretag över hela världen.

Ascom Wireless Solutions erbjuder ett brett utbud av tal- och professionella meddelandelösningar som skapar värde för kunderna genom att stödja och optimera deras uppdragskritiska processer. Lösningarna är baserade på VoWiFi, IP-DECT, Patientkallese och personsökning som är integrerat i befintliga system. Företaget har dotterbolag i 10 länder och 1 200 anställda över hela världen. Ascom Wireless Solutions grundades 1950, har sitt huvudkontor i Göteborg och ingår i Ascom-koncernen som är noterat på den Schweiziska börsen.

Ascom Nordic är en del av Ascom Wireless Solutions. Ascom Nordic har 125 anställda, där Ascom Sweden ingår med 47 anställda. Några urval av kunder inom den svenska marknaden: SU – Sahlgrenska Universitetssjukhus, Volvo Personvagnar, Häktet i Göteborg, Stockholms Läns Landsting, Swedish Match, GRYAAB, Centralssjukhuset i Karlstad, Anstalten Kumla, Kvarnsveden, Banverket, Kraft Foods, Bravikens pappersbruk.

Stefan Blomén

Försäljningschef, Ascom Sweden 031 55 94 00