Historien om ASICS började med en bläckfisk

Det var 1949, deppig efterkrigstid i Japan. En man vid namn Kiachiro Onitsuka klurade på vad han kunde göra för att hjälpa ungdomar till ett liv med lite ljusare framtidsutsikter. Han slutade sitt jobb på kontor och startade eget – han började tillverka träningsskor för ungdomar, en bristvara vid den här tiden. För vad kunde vara en bättre väg till social utveckling än genom sport! Men för att kunna utöva idrott krävdes bra utrustning.

Han började utveckla skor och försökte med bland annat vattenkylning – det blev jättehalt – och en dag när han satt och åt sin mammas bläckfisksallad till middag, såg han att en bit bläckfisk hade fastnat i botten på skålen. Sugkopparna gav honom en idé, och en helt ny typ av basketsko var född, med rejäla sugkoppar som gav otroligt bra grepp och gjorde det möjligt att dribbla av vem som helst på basketplanen.

Sedan dess har mycket hänt. ASICS har fortfarande ett stort fokus på löpning, men sortimentet har samtidigt breddats och omfattar både skor och kläder till de flesta former av fysisk aktivitet.

Som nyföretagare hörde Onitsuka uttrycket Anima sana incorpore sana – en sund själ i en sund kropp. Ett begrepp som sedan skulle bli akronymen, initialförkortningen ASICS, som blev företagets namn på 70-talet.

I filmen här nedan, som har ganska många år på nacken vid det här laget, berättar Onitsuka själv om ASICS historia.

• Detaljhandel

• #asics tiger