ASICS öppnar butik i centrala Stockholm

ASICS öppnar flaggskeppsbutik i eftertraktade lokaler i centrala Stockholm. ASICS Store Stockholm på 710 kvadratmeter vid Norrmalmstorg kommer som tredje plats i världen efter ASICS butiker i Tokyo och Amsterdam att erbjuda ultramoderna tjänster för stadens löpare.

ASICS Store Stockholm följer företagets strategi att öppna egna butiker i Europas huvudstäder. Stockholm blir Skandinaviens första butik och den senaste i raden efter Tokyo, New York, London och Amsterdam.

Sverigekontorets flytt till samma fastighet understryker ASICS position som det marknadsledande företaget inom löpning. Det är första gången någonsin som ASICS har kontor och butik på samma plats.

Läget är perfekt för ASICS då de drygt 21,000 löpare som anmält sig till ASICS Stockholm Marathon den 2 juni 2012 kommer springa förbi butiken strax efter fjärde och 29e kilometern på första respektive andra varvet.

Butiken kommer ha ett stort utbud premium performanceprodukter. Därtill finns en unik kombination tjänster. I ASICS Running Lab testas kroppens uthållighet. Bland annat kan man få reda på hur snabbt man klarar av att fullborda ASICS Stockholm Marathon. Med hjälp av Foot ID kan personalen säkerställa att kunden får den rätta löparskon. ASICS Running Club ger medlemmar rätt till att använda duschar och skåp till förvaring.

Inredningen i ASICS Store Stockholm kommer att ta inspiration från den internationellt prisade konceptbutiken ASICS Store Amsterdam som öppnades förra året.

- Hamngatan 15 är ett läge som väl matchar vår position som premiumvarumärke. Vårt prisade butikskoncept passar in perfekt i denna lokal. Att ASICS Stockholm Marathon dessutom passerar butiken gör det än bättre, säger Erik Nystedt, VD på ASICS Sverige AB.

- Vi är mycket stolta att öppna Europas andra flaggskeppsbutik i Stockholm. De unika tjänster och samlade performancesortiment som kommer finnas i ASICS Store Stockholm finns i nuläget endast i vår Amsterdambutik, säger Alistair Cameron, CEO ASICS Europe.

- Vi förväntar oss att överstiga framgångarna vi nådde med ASICS Store Amsterdam som vann Best New Retail Concept 2011 på Mapic Awards. Våra kunder i Stockholm kommer att få uppleva ASICS som aldrig förr, säger Fernando Pina Mulas, retailchef ASICS Europe.

ASICS Running Lab

Med ASICS unika high-tech system kommer personalen att rådgiva löpare på plats om hur de kan förbättra sin löpstil och löpsteg genom att analysera fotform, löpteknik, muskelstyrka och uthållighet. Stockholm blir tredje plats i världen – efter butikerna i Tokyo och Amsterdam – att erbjuda denna exklusiva service som utvecklades för elitidrottare på ASICS Institute of Sport Science i Kobe, Japan.

Foot ID

ASICS har utvecklat detta systematiska mätningsinstrument som säkerställer att kunden får den skon som passar hans eller hennes individuella biomekaniska profil. En 3D-bild på foten skrivs ut till kunden och detta i samband med att löpningen testas och filmas på löpband hjälper personalen att hitta den mest passande löparskon.

ASICS Running club

Som ASICS Store Tokyo och Amsterdam där löparna träffas och springer tillsammans i närliggande parker kommer ASICS Running Club i Stockholm att utgå från butiken och springa mot Djurgården och andra grönområden. För medlemmar kommer det finnas Running Clinics med exklusiv rätt till användning av duschar samt skåp till förvaring.

Fakta om butiken

Adress: Hamngatan 15

Läge: Centrala Stockholm på Norrmalmstorg utmed ASICS Stockholm Marathonbanan – strax efter fjärde och 29e kilometern på första respektive andra varvet.

Yta: 710 kvadratmeter

Butik: Gatuplan och en trappa ned

Tjänster i butiken: ASICS Running LAB, Foot ID och ASICS Running Club

Sortiment: Performanceskor, konfektion och accessoarer.

ASICS Sverige kontor: En trappa upp