Hallå, ASICS ambassadören Jonas Buud

ASICS har haft en liten mini-intervju med Jonas Buud, ultralöparen från Mora. För att se hur fritiden spenderas och hur han laddar upp inför Blåbärsloppet som går av stapeln nu på lördag.

Hur ser din träning ut nu när du är skadad?

-Jag ska helvila till den 4 Mars. Då kommer jag att få börja träna lite försiktigt med lite alternativa övningar.

Vad gör du med din extra fritid du fått?

-Jag har umgåtts med familjen lite extra samt fixat med en del saker hemma, städat garaget, fixat ett kontor i källaren, skaffat slalomskidor så att jag kan åka med barnen. Spolat en isbana i kvarteret.

När hoppas du att du kan börja löpa igen?

-Planen är att jag ska få börja lite försiktigt i maj. Det kommer att bli en lång startsträcka med få kilometrar i början för att sedan i slutet juli vara uppe på mängder runt 10 mil i veckan.

Du ska strax köra blåbärsloppet, hur laddar du upp på bästa sätt?

-Blåbärsloppet blir första träningen sedan jag fick beskedet att vila. Ska bli spännande att känna hur det känns att få svettas igen efter nästan 6 veckors helvila. Det heter ju att man ska vila sig i form. Ska bli riktigt kul.

Målgången är densamma som när du sprang och vann UltraVasan, kommer du ihåg din känsla du hade när du passerade målgången?

-Den känslan hoppas jag att jag aldrig glömmer. Det var helt fantastiskt att lyckas göra ett av mina bästa lopp på hemmaplanen i loppet som jag var med och startade.

Vilka skor använder du till träning och tävling?

-Vid träning så använder jag oftast DS-Trainer när jag springer större stigar,grusväg och asfalt. (80 % av mina träningar) Vid tävling är det också DS-Trainer som gäller om det är asfalt som gäller. På Ultravasan körde jag i Fuji-Trainer, det är även den skon som jag använder när det är lite bökigare stigar jag springer.

Vi på ASICS håller tummarna för att Jonas snart är på benen igen och ger honom en lyckospark inför blåbärsloppet!

Länk till Jonas träningsskor: GEL-DS TRAINER

Länk till Jonas tävlingsskor: GEL-DS TRAINERGEL-FUJITRAINER