Jonas Buud bröt UTMB 2013

Trots att förberedelserna var rigorösa och att formen var där så lyckades inte Jonas Buud genomföra hela banan under årets Ultra Trail du Mont Blanc.

Med en andraplats i bagaget från UTMB 2012 och stora förhoppningar på en framgångsrik tävling även 2013 var det en laddad Jonas Buud som 16.30 på fredagen gav sig ut på stigarna runt Mont Blanc för 169 kilometers löpning.

Redan i början av loppet anslöt Jonas till en tätgrupp på mellan 4 och 6 personer och trots att taktiken var att starta lugnt beslutade sig Jonas för att ligga i tätgruppen. Vid passering efter 32 km löpning i Les Contamines där första servicestationen var belägen var Jonas i mycket god kondition och tyckte att loppet gick i ett lagom tempo. Efter flera tunga stigningar (upp mot Col De Bonhomme och Col de la Seigne) när mörkret föll anlände löparna till Italien och Courmayeur strax efter 01.00. Framme i Courmayeur var 77 km avklarade. Jonas var fortfarande mycket fräsch och tyckte att loppet utvecklade sig i rätt riktning. I Courmayeur var stoppet i stationen ca 3 minuter med ny energi och vätska i ryggsäck samt ett pannlampsbyte inför den fortsatta nattlöpningen.

Från Courmayeur inleddes nattens andra tunga etapp där Jonas skulle löpa nära 7 timmar innan gryningsljuset och passering i Champex-Lac (122 km).

- Jag kände mig riktigt pigg i Courmayeur trots att jag där sprungit i nära 8,5 timmar. I stigningen efter stationen (800 höjdmeter på 5 km) började jag i slutet av denna stigning på kort tid bli riktigt seg. Försökte få i mig ytterligare näring men kunde inte bryta trenden. Fick därefter slita riktigt tungt hela vägen till Champex-Lac och där tog vi det tunga beslutet att bryta loppet.

Vid passeringen i Champex-Lac hade Jonas tappat till en 10:e placering och om han hade kunnat fortsätta hade det säkerligen funnits möjlighet att ytterligare stiga några placeringar då flera av topplöparna var riktigt slitna.

- Det är aldrig kul att inte kunna fullfölja, men så här en dag efter loppet börjar en viss besvikelse att gå över. Tyvärr var det ett riktigt beslut då jag hade gett allt. Jag kunde helt enkelt inte få tillbaka energin i kroppen och då UTMB-banan är inget man "bara" fullföljer och jag hade 44 km kvar så förstod jag att min dag var över (efter nära 15,5 timmars löpning). Det kanske är för tidigt att analysera vad som gick snett men att springa mer än 10 timmar har jag bara gjort två gånger tidgare och flertalet av mina lopp (VM, Swiss Alpine, Comrades) är på mellan 5,3-7 timmar. En ny erfaremhet!

• utmb
  • made of sport
  • asics löpning
  • a