​Jonas Buud och ASICS FrontRunner-gänget redo för helgens Ultravasan

I helgen är det dags för Ultravasan och de olika distanserna 90 kilometer, 45 kilometer, Vasastafetten och Vasakvartetten. Ultrakungen Jonas Buud har sprungit 90-kilometersloppet mellan Sälen och Mora sedan loppet startade för fyra år sedan, och kommer stå redo på startlinjen även i år.

Hej Jonas! Hur känns det inför årets upplaga av Ultravasan? Hur mår kroppen?
– Jag var grymt sliten efter Western States som gick på midsommar (100 miles). Det var först på Tällberg halvmarathon förra helgen som jag tyckte att det släppte. Men tyvärr så fick jag lite ont i ena hälen i onsdags, så jag har cyklat nu på slutet för att vila hälen.

Några av dina ASICS FrontRunner-kompisar ska springa Ultravasan 90 eller 45 för första gången. Har du några sista minuten-tips till dem och alla andra som gör debut på Ultravasan?
– Håll samma fart från början som du tror att du kan hålla på slutet. Spring inte för fort i början.

Hur laddar man upp på bästa sätt kvällen innan?
– Jag tycker att man ska äta det man är sugen på. Det kan nog vara nästan vad som helst. Inga jätteportioner utan lite lagom.

Förutom Jonas kommer flera andra ur ASICS FrontRunner springa något av loppen på lördag: taggade Patrik Mårdh kommer att springa sin första Ultravasan 90, och på startlinjen till Ultravasan 45 finns den starka trion Thomas PickelnerDavid Lenneman och Jesper Lundberg

Vi önskar alla stort lycka till och hoppas på en härlig dag i Dalaskogarna!