Jonas och Sofie slog solen i ASICS Beat the Sun

Team Europe North med bland annat svenska ultrastjärnan Jonas Buud och löpartalangen Sofie Nelsson slog både solen och de andra sju lagen när ASICS Beat the Sun gick av stapeln runt Mont Blanc på årets längsta dag.

De åtta lagen från hela världen hade en tydlig uppgift: tillsammans skulle de springa en stafett runt Mont Blanc längs en 140 kilometer lång bana med 8850 höjdmeter - och de skulle hinna hela varvet runt mellan soluppgång och solnedgång. De hade 15 timmar och 41 minuter på sig att klara utmaningen. De sex löparna i Team Europe North kom först i mål av alla lag - och slog dessutom solen med hela 52 minuter. På andra plats kom Team Europe South, som slog solen med 10 minuter.

Jonas Buud, som deltog i ASICS Beat the Sun för andra gången, var givetvis väldigt nöjd med lagets prestation.
–Jag är väldigt stolt över att stå här med mitt fantastiska team efter att ha slagit solen. Det var ett otroligt tufft lopp med snö på de högsta topparna och lera på vägen upp. Vi tog igen massor av tid under andra halvan av loppet och det var en fantastisk prestation av alla i laget. Jag var med första året det här loppet gick av stapeln, då med enbart professionella löpare. Att få vara med och coacha amatörlöpare som i år gör det hela ännu roligare.

Sofie var snabbast av alla på båda sina sträckor och strålade av glädje efter loppet.
– Det här blir verkligen ett minne för livet! Jag har nog inte riktigt förstått att vi faktiskt lyckades slå solen - och de andra lagen!

Mike Brabant är Global Category manager Running på ASICS.
– ASICS Beat the Sun handlar om att inspirera löpare från hela världen att sticka ut och testa sina gränser. Team Europe Norths prestation idag var helt otrolig och visade tydligt att allt är möjligt om man bara bestämmer sig. Halvvägs genom loppet låg de 7 minuter efter solen men presterade maximalt på andra halvan och gick i mål 52 minuter innan solen gick ner. Även Team Europe Central och Team Europe South slog solen - en makalös prestation. Vi på ASICS är även väldigt stolta över de fem lagen som inte klarade dagens utmaning - de hade ju trots allt den tuffaste motståndaren man kan tänka sig, nämligen solen!

I Team Europe North ingick förutom Jonas Buud och Sofie Nelsson följande personer:
Erben Wennemars, OS-medaljör i skridsko (Nederländerna)
Chris Berendse, revisor (Nederländerna)
Matty Hynes, proffslöpare och före detta fotbollsspelare (Storbritannien)
James MacDonald, IT-konsult (Storbritannien)

Mer om ASICS Beat the Sun, deltagare och resultat finns i bifogad pdf. Spana även in klipp från Beat the Sun på ASICS youtubekanal.

• beat the sun