NYA TIGHTSEN FRÅN ASICS GER EN EFFEKTIVARE LÖPTEKNIK

I ASICS Finish Advantage Tight har muskelstödet fördubblats för att ge mer kraft hela vägen in i mål.

Forskare vid ASICS Institute of Sport Science har tagit fram en ny innovation för effektivare löpning – ASICS Finish Advantage Tight. De nya tightsen har ett mer än fördubblat muskelstöd* för att hjälpa löpare till en mer effektiv kroppshållning och att orka hålla en hög hastighet hela vägen. ASICS Finish Advantage Tight finns i herr- och dammodell och kommer på den svenska marknaden i början av 2017.

ASICS Finish Advantage Tight har utformats med stor exakthet och försetts med avancerad teknologi för att ge extra stöd och minska tröttheten i de muskelgrupper som hjälper till att bibehålla en effektiv kroppshållning.

Egenskaper:
CORE-BÄLTE: positionerar bäckenet för en effektivare kroppshållning under löpningen

KNÄSTABILITET: ger medialt och lateralt stöd som rätar ut och minskar belastningen på knät

MUSKELSTÖD LÅRETS FRAMSIDA: ökar sträckningen i knät och håller det i rätt vinkel

MUSKELSTÖD VADERNA: motverkar trötthet och värk

Forskning och ingenjörskonst i samverkan
ASICS forskning kring hur kroppen påverkas av uttröttning visade att löparna presterade bättre då de hade en bra kroppshållning under en längre tid. Med biometriska tester kunde forskarna också identifiera de muskelgrupper i bäcken, vad, knä och på lårets framsida som hade störst negativ påverkan på löparnas prestation. För att kunna ge extra stöd åt flera områden längs benet samtidigt har ASICS använt sig av Viscomagic**, ett särskilt anpassat material utan sömmar som har finjusterats för att kunna töjas och fördela kraften i förstärkningen utan att ge avkall på smidighet och komfort.

ASICS Finish Advantage Tight är resultatet av vetenskap och ingenjörskonst, och förhöjer prestationen i jämförelse med andra tights. Med dubbelt så mycket stöd*** kan löpare nu behålla en effektiv kroppshållning och en hög hastighet under längre tid.

– ASICS har varit ledande i utvecklingen av löparskor i nästan 60 år. Vi vet hur viktiga detaljerna kan vara. Med ASICS Finish Advantage Tight visar vi hur den kunskapen kan användas för att ta fram plagg som kan höja prestationen och verkligen göra skillnad. Tightsen är bara en av flera nya produkter och tjänster som baseras på avancerad teknologi från ASICS Institute of Sport Science och som våra kunder kommer att ha nytta av, säger Yoshikuni Takamoto,från Futures Team, Product Development Department, Global Apparel and Equipment Division inom ASICS Corporation.

ASICS Finish Advantage Tight i herr- och dammodell finns på nyckelmarknader världen över i början av 2017. Rekommenderat butikspris 1300 SEK.

För mer information om ASICS Finish Advantage Tight, besök: asics.se.

Följ oss på Instagram och Facebook: #ASICS #WANTITMORE #FINISHADVANTAGE

*All forskning och produktutveckling genomfördes vid ASICS Institute of Sport Science i Kobe, Japan. Arbetet baserades på tidigare forskningsresultat från en forskargrupp vid ASICS Institute of Sport Science i Kobe och den ortopediska avdelningen vid Nara University of Education.

**Viscomagic har utvecklats av SEIREN.

***Kvantitativa forskningsresultat från mätningar utförda av ASICS Institute of Sport Science i jämförelse med vanliga löpartights.

• want it more
  • wantitmore