ASPLUND - Snö serie fyller 25 år

Asplund Snö serie fyller 25 år

Det är enkelt att identifiera möbelklassiker från mitten av förra seklet, men avsevärt svårare att avgöra vilka mer samtida skapelser som redan har blivit klassiker. Möbelserien Snö av Asplund har lyckats med detta konsstycke genom att bli något mycket få möbler någonsin kan hoppas på; att bli en modern klassiker i sin egen tid.

Snö startade som ett uppdrag att ta fram en väldesignad, högkvalitativ möbelserie som kunde skapa arbetstillfällen för företaget Forminord nära polcirkeln. Jobbet gick till Jonas Bohlin och Thomas Sandell, två unga formgivare från en ny generation som omfamnade klassiska svenska element men också hade en internationell ådra, och dessutom adderade humor till sin design. Snöserien var avsiktligt enkel, på samma sätt som en kantig Volvo från 70-talet ser ut som den har ritats av barn. De utskurna handtagen utgjorde det enda dekorativa elementet, samtidigt som de tillhandahöll en greppvänlig funktion.

Den första kollektionen fanns att köpa i färgerna rost, grafitgrå, beige och Bohlin-favoriten lilablå, och underredena i björk kommunicerade svensk skog. Kombinationerna av skåptyper är i stort sett samma idag, eftersom formgivarna identifierade användarnas behov redan från början; olika förvaringshurtsar, kontorsunderskåp och bokhyllor med glasdörrar.

Asplund var snart den största köparen av Snö, så det var naturligt att vi från 1997 också tog över försäljning och distribution. Några färger har adderats under årens gång – vitt den uppenbara – och andra har tagits bort, men i grunden är Snö samma skapelse som Jonas Bohlin och Thomas Sandell föreställde sig ett kvarts sekel tidigare. Båda designers har sedan dess blivit något av insitutioner inom den svenska design och arkitekturvärlden.

Idag sker produktionen i den lilla staden Tibro i Västra Götaland, ett distrikt med en tradition av möbelproduktion som går tillbaka till mitten av 1800-talet. Tibro ligger geografiskt nära där våra kunder finns och varifrån exportleveranserna går, så det är miljövänligt att reducera transporterna. Produktionen är numera mer effektiv eftersom volymerna har växt år efter år, men Snö är i grunden fortfarande en handgjord produkt

Snöserien har en mycket lojal skara konsumenter; vi har par idag som köpte sina första Snö när de flyttade ihop och startade sin familj, och nu kommer de tillbaka för barnen ska flytta ut och behöver bra förvaring i sina nya, första hem. Vi har också sett många bedårande och ätbara varianter av Snö, både som kakor, bakelser och pepparkakshus!

Butiken Skandium i London har sålt Snö i tjugo år. Deras grundare Magnus Englund säger: “Snö är något av en gammal och nära vän för oss och våra kunder; inte bara visar vi Snö på butiksgolvet men vi har Snö både på kontoret och hemma också.”

Under möbelmässan 2019 visar vi det allra första Snöskåpet som någonsin tillverkades (“Ur-Snö”), några varianter av färger genom åren, och nya färger som vi tycker representara vår samtid. Vad som gör en klassiker relevant är att den kan anpassas men ändå i grunden vara densamma. En sak är säker – Snö serien av Asplund fortsätter att vara mycket relevant också 25 år senare.

• Architecture

ASPLUND, grundat 1990, har en verksamhet som står på flera ben. I butiken samsas ASPLUNDs egna kollektionen med en blandning av världens främsta designmärken. För att säkerställa ett perfekt resultat, under etiska och miljövänliga förutsättningar, men även gynna den svenska möbelindustrin, tillverkas ASPLUNDs egna möbelkollektion i hjärtat av Tibro och Skillingaryd. Mattkollektionen tillverkas, sedan ca 17 år tillbaka, i Indien av ett familjeföretag som delar ASPLUNDs värderingar och krav på kvalitet och etik. Ytterligare en gren inom den växande verksamheten är specialanpassade inredningslösningar för privatpersoner och offentliga rum. 2014 lanserades även ASPLUNDs egna kök som utformas efter kundens behov.

Idag är ASPLUND ett internationellt uppmärksammat möbel- och inredningsföretag och butiken kan nästan klassas som en institution. Den egna produktionen finns representerad i hem, kontor och offentliga miljöer världen över.
Totalt har ASPLUND idag ca 200 återförsäljare över hela världen. ASPLUND visat världen att den svenska minimalismen kan vara varm och elegant. Med fokus på hållbarhet och noga utvalda material, som dessutom åldras med skönhet, och med hjälp av de mest välkända svenska och internationella formgivarna har ASPLUND skapat en egen signaturstil i tidlösa produkter av hög kvalitet - möbler som kan föras vidare i generationer.

Sandra Adrian Asplund

Press contact Creative Director 08-6657368