ASPLUND Store presenterar stolt nya varumärket Ann Ringstrand

Ann Ringstrand, medgrundare till HOPE Stockholm, lanserar nytt varumärke under eget namn. ASPLUND Store kommer exklusivt kunna erbjuda hela sortimentet.

ASPLUNDs filosofi har alltid varit att erbjuda våra kunder en bra produkt med unik design och hållbarhet i fokus. ASPLUND tror på hög kvalité och vikten av att lyfta varje produkts unika värde. På ASPLUND premierar vi en tidlös design och eleganta former.

Ann har skapat ett nytt spännande varumärke där vi finner många synergier med ASPLUNDs ”world of design”. Vi är väldigt stolta över att få vara delaktiga i lanseringen av hennes nya varumärke.

Sandra Adrian Asplund, kreativ chef på ASPLUND.

Med ett sinne för doft

År 2015, efter 25 år som modedesigner och medgrundare av det svenska varumärket Hope, började Ann Ringstrand sin övergång från det dagliga arbetet med att driva sitt företag till ett mer dimensionellt liv - ett liv som har format hennes senaste satsning.

Under tiden som hennes företag Hope växte och belönades, levde Ringstrand livet i snabb takt med fokus på framtid och resultat, men saknade en känsla av medveten närvaro i sitt eget liv. Hon formade om sina dagar runt meditation, yogaträning och tid med sin familj. Under denna givande tid, insåg Ringstrand att medveten användning av våra sinnen är en effektiv väg till att uppleva nuet. Detta blev starten på en ny bana för skapandet av varumärket med de rätta verktygen.

Vårt sinne för doft blev speciellt frammanade och ledde till Ringstrands designande av parfymerna, vars dofthistoria handlar om det som betyder mest för Ann - hennes relation till andra och till sig själv. För att manifestera sin vision, studerade hon parfymeri i Kalifornien, och fortsatte därefter samarbeta med parfymörer i Paris för att ge liv åt sina dofter med en grund i välbefinnande.
Ringstrand har också omprövat malapärlornas användning vid meditation, och i sin egen användning av smycken, med idén om att förena halvädelstenars spirituella sammanhang med sin egen moderna svenska estetik, den hon är känd för.
Konceptet inkluderar även keramik för doftserien, producerat i små serier av svenska Gustavsbergs Porslinfabrik samt en mindre kollektion med studio wear för avslappnade stunder.

Ann Ringstrand – Presskontakt och material studio@annringstrand.com

• Architecture

ASPLUND, grundat 1990, har en verksamhet som står på flera ben. I butiken samsas ASPLUNDs egna kollektionen med en blandning av världens främsta designmärken. För att säkerställa ett perfekt resultat, under etiska och miljövänliga förutsättningar, men även gynna den svenska möbelindustrin, tillverkas ASPLUNDs egna möbelkollektion i hjärtat av Tibro och Skillingaryd. Mattkollektionen tillverkas, sedan ca 17 år tillbaka, i Indien av ett familjeföretag som delar ASPLUNDs värderingar och krav på kvalitet och etik. Ytterligare en gren inom den växande verksamheten är specialanpassade inredningslösningar för privatpersoner och offentliga rum. 2014 lanserades även ASPLUNDs egna kök som utformas efter kundens behov.

Idag är ASPLUND ett internationellt uppmärksammat möbel- och inredningsföretag och butiken kan nästan klassas som en institution. Den egna produktionen finns representerad i hem, kontor och offentliga miljöer världen över.
Totalt har ASPLUND idag ca 200 återförsäljare över hela världen. ASPLUND visat världen att den svenska minimalismen kan vara varm och elegant. Med fokus på hållbarhet och noga utvalda material, som dessutom åldras med skönhet, och med hjälp av de mest välkända svenska och internationella formgivarna har ASPLUND skapat en egen signaturstil i tidlösa produkter av hög kvalitet - möbler som kan föras vidare i generationer.

Sandra Adrian Asplund

Press contact Creative Director 08-6657368