Energieffektiv ventilationslösning i Årets Bygge-nominerade Ubåtshallen

Assemblin har bidragit med en energieffektiv ventilationslösning i Årets Bygge-nominerade Ubåtshallen i Malmö. I samband med ombyggnaden har Ubåtshallen certifierats enligt Miljöbyggnad nivå silver. Det blev en styrande del i projekteringen och har ställt särskilda krav på utformning av ventilationssystemet.

Kockums gamla ubåtshall i Malmö har rymt flera verksamheter sedan området Dockan förvandlades från varvsområde till en ny stadsdel med kontor och bostäder. I samband med att fastighetsägaren Wihlborgs fick Försäkringskassan som ny hyresgäst med 700 medarbetare, inleddes en omfattande ombyggnation av Ubåtshallen under våren 2015.

Fastigheten, som omfattar 12 000 kvadratmeter, skulle byggas om i ett pressat tidsschema samtidigt som en del av lokalerna användes av hyresgäster. Målbilden var en högkvalitativ, modern och energieffektiv kontorsfastighet, certifierad enligt Miljöbyggnad silver.

Wihlborgs Fastigheter AB valde Assemblin Ventilation till det krävande uppdraget gällande ventilationssystemet. Även projekteringen ingick i uppdraget som till stor del styrdes av kraven för Miljöbyggnad silver.

– En viktig åtgärd blev att byta den stora avluftskanalenpå byggnadens södra fasad för att kunna öka luftflödet i byggnaden och möjliggöra effektiv luftkylning. Dimensionen behövde ökas från befintliga 1,6 meter till 2meter, förklarar Tina Lindquist, projektledare på Assemblin Ventilation.

Den nya större ventilationskanalen tillverkades i glasfiber för att inte bli för tung. Den monterades med infästningar på exakt samma ställen som den tidigare kanalen.

– Vi ansvarade för förnyelsen av hela ventilationssystemet i Ubåtshallen. På två av våningsplanen installerade vi VAV-system för att möjliggöra luftflöden som styrs av närvaro i rummen. En viktig åtgärd för att spara energi, säger Tina Lindquist.

Det tuffa tidschemat och det faktum av vissa kontorsutrymmen användes under projekttiden ställde stor krav på planering, samverkan och effektivitet.

– Vi genomförde flera insatser under tidiga morgnar och helger för att inte störa hyresgästerna eller orsaka driftsstörningar i ventilationen under kontorstid, berättar Tina Lindquist.

Hela projektet blev en stor framgång. Det var klart sommaren 2016 och är nu nominerat till Årets Bygge 2017 – en tävling där Assemblin är silversponsor.

– Det känns mycket roligt att ha varit med och bidragit i detta fantastiska projekt, som präglats av höga ambitioner och god samverkan, säger Tina Lindquist.

• hållbara installationer
  • malmö
  • fastighetsägare och -förvaltare
  • entreprenad
  • ventilation

Om Assemblin

Assemblin är ett av Nordens ledande installations- och serviceföretag med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet och ventilation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier med den multidisciplinära koncernens styrka och det lokala företagets personliga närvaro. Vår omsättning är över 8 miljarder SEK och med fler än 5 000 medarbetare på över 100 orter i Norden finns vi där du är.

Vill du läsa mer? Gå in på: www.assemblin.se