Juan Vallejo utnämnd till ny vd och CEO för NVS Installation AB och Imtech Nordic AB

Styrelsen för Imtech N.V. meddelar att Håkan Bergkvist, vd och CEO för NVS Installation AB och Imtech Nordic AB, har beslutat att lämna sina roller inom koncernen och efterträds av Juan Vallejo (53), som närmast kommer från en befattning som CEO för Niscayah AB. Juan tillträder sin nya befattning från den 1 augusti. Per Sjöstrand kvarstår i sin roll som CEO för NEA-gruppen.

- Vi är glada att vi lyckats rekrytera Juan Vallejo. Hans erfarenhet och kunskap inom servicesektorn med bakgrund att leda och utveckla stora bolag skapar fortsatt kontinuitet för Imtech Nordic, säger René van der Bruggen, koncernchef Imtech N.V.

- Håkan Bergkvist tillträdde 2005 rollen som vd och koncernchef för NVS. Under hans framgångsrika ledning har NVS och Imtech Nordic haft en kraftig tillväxt och resultatutveckling. Under de senaste åren har Håkan haft en intensiv och central roll i arbetet att utveckla Imtech Nordics struktur och affärsverksamhet, där såväl NVS som NEA ingår. I dagsläget har Imtech Nordic mer än 6 miljarder SEK i omsättning och 4 600 medarbetare med representation på mer än 160 orter i Sverige, Norge och Finland.

Håkan är ombedd att kvarstå som ”senior advisor” när det gäller den fortsatta nordiska expansionen. Utöver detta kommer han att vara tillgänglig för speciella uppdrag åt Imtech N.V. fortsätter René van der Bruggen.

- Jag har varit med om en spännande resa under mina år med NVS och Imtech Nordic. Det är nu en lämplig tidpunkt för en ny CEO att ta över nästa fas i integrationsprocessen och bygga koncernen vidare som totalinstallatör och skapa ytterligare värde för våra kunder, ägare och anställda. Jag är övertygad om att Imtech Nordic kommer att fortsätta sin framgångsrika resa, säger Håkan Bergkvist.

Juan Vallejo säger i en kommentar att han ser en stor marknadspotential och utmaning för NVS, NEA och Imtech Nordic som ledande installatör för avancerade tekniska helhetslösningar.

- Jag ser verkligen fram emot att ta över ledarskapet för NVS och Imtech Nordic, avslutar Juan Vallejo.

René van der Bruggen, koncernchef Imtech N.V. tel +31 182 54 35 01, +31 653 327 130

Håkan Bergkvist, vd & koncernchef NVS Installation AB och Imtech Nordic AB, tel 010-475 10 17, e-post: hakan.bergkvist@nvs.se

Juan Vallejo, blivande koncernchef Imtech Nordic AB, tel 070-687 71 81

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se