NVS förvärvar Elajo Installasjon AS och fortsätter satsningen på tillväxt och utvecklingen som fullserviceleverantör

NVS fortsätter expansionen i Norge och genomför via koncernens norska dotterbolag NVS AS ett andra företagsförvärv på kort tid. Tidigare i år förvärvades företaget Unireg AS, med spetskompetens inom bygg- och fastighetsautomation, som ett led i en tillväxtstrategi som innebär en kontinuerlig breddning av verksamheten. Ett prioriterat tillväxtmål är att erbjuda allt bredare servicelösningar och därför förvärvas nu även Elajo Installasjon AS av Elajo Invest AB. Med cirka 60 anställda räknas Elajo Installasjon AS som ett av Oslo-regionens större elinstallationsföretag. Förvärvet kräver ett godkännande av den norska konkurrensmyndigheten.

Förvärvet av Elajo Installasjon AS innebär en betydande utvidgning av NVS serviceerbjudande i och med att företaget tidigare inte haft någon egen verksamhet inom elinstallationsområdet. I Sverige har NVS genom ett nära samarbete med systerföretaget NEA-gruppen tillgång till bl a motsvarande kompetens som finns inom Elajo Installasjon AS. Genom en nära samverkan har NVS och NEA på den svenska marknaden börjat nå allt fler framgångar med allt bredare servicelösningar, och förvärvet av Elajo Installasjon AS innebär att motsvarande förutsättningar till samverkan nu även finns på den norska marknaden.

Håkan Bergkvist som är koncernchef för NVS, samt ansvarig för Imtechs nordiska koncernbolag Imtech Nordic, ser en stor framtidspotential när det gäller NVS AS möjligheter som fullserviceleverantör.

- Genom de två förvärv vi i år genomfört i Norge har vi lagt en intressant plattform för att fortsätta tillväxten samtidigt som vi kan erbjuda kunderna allt bredare servicelösningar. Tillsammans med Imtech befinner vi oss i en intensiv fas som bl a innebär att vi på samtliga nordiska marknader arbetar efter en strategi där vi kombinerar tillväxt med att utvecklas som fullserviceleverantör, säger Håkan Bergkvist i en kommentar och fortsätter.

- Att vi i Norge nu kan integrera resurser och kompetens inom elinstallationsområdet är mycket positivt och jag har stora förhoppningar om att vi kan fortsätta tillväxten och även satsningen på nya marknadssegment. De lösningar som NVS AS kan erbjuda genom att integrera kompetensen inom såväl Elajo Installasjon som Unireg blir mycket konkurrenskraftiga.

Ser stora synergieffekter och samverkansmöjligheter
Elajo Installasjon AS historia går tillbaks ända till år 1892 och förutom elinstallationer har företaget en stark marknadsposition inom området teletekniska installationer. Kunderna återfinns inom såväl den privata som offentliga sektorn och exempel på större referensprojekt i Oslo-regionen är installationer i samband 2 med renovering av en större kontorsbyggnad vid Universitetet, ett nytt sjukhushotell i anslutning till Radiumhospitalet och en ny kontorsbyggnad för Skatteförvaltningen på ca 22 500 kvm.

Torkil Skancke Hansen, som leder NVS verksamhet i Norge, ser både stora synergieffekter och samverkansmöjligheter efter NVS AS senaste förvärv.

- Att vi genom förvärvet av Elajo Installasjon tar ett stort steg mot att bli en stark fullserviceleverantör även på den norska marknaden råder det ingen tvekan om. Företaget har en stark marknadsposition inom Oslo-regionen som är mycket expansiv, och man har väl etablerade kundrelationer och långsiktiga serviceavtal som också rymmer en stor potential. Samtidigt ser jag stora möjligheter att den kompetens och det affärsstöd som NVS utvecklat för mer krävande projekt kan få stor betydelse för Elajos installationsverksamhet. Helt klart finns det spännande synergier och dessa ska vi ta tillvara så att vi tillsammans kan satsa på fortsatt expansion och utveckling mot att bli en attraktiv fullserviceleverantör, avslutar Torkil Skancke Hansen.

Håkan Bergkvist, vd & koncernchef NVS Installation AB och Imtech Nordic, tel 010-475 10 17, e-post: hakan.bergkvist@nvs.se
Torkil Skancke Hansen, Adm dir, NVS AS, tel +47 97 57 75 54, , e-post: torkil.skancke.hansen@nvs.no Ann-Sofi Höijenstam, informationschef NVS Installation AB, tel 010-475 10 22, e-post: annsofi.hoijenstam@nvs.se

• automation
  • förvärv