NVS installerar i ny toppmodern brevterminal

Posten bygger en ny toppmodern brevterminal i Hallsberg, som ersätter terminalerna i Karlstad och Västerås. NVS i Örebro svarar för både VS- och sprinklerinstallationerna som bland annat omfattar en bergvärmeanläggning med frikyla och en avancerad undercentral. Den nya brevcentralen på ca 27 000 kvadratmeter byggs i direkt anslutning till järnvägen för att transporterna ska vara så miljövänliga som möjligt.

Ordersumman för NVS Installation är cirka 27 miljoner kronor och för NVS Sprinkler drygt 7,5 miljoner kronor. Beställare är NCC Construction Sverige AB.

- Postterminalen är ett av våra största projekt t någonsin, berättar Andreas Timmermann, filialchef NVS Örebro. Anläggningen är mycket avancerad med den senaste tekniken.  Undercentralen är en betydande del av projektet.

I totalentreprenaden ingår VS-installationer av bergvärmepumpar med borrhål och frikyla, sanitet, avlopp, takavvattning och värmeinstallationer samt sprinklerinstallationer med dubbla dieselpumpar och sprinklertank. Sprinklerinstallationerna är en viktig del av projektet och Johan Hellsing, som är platschef för NVS Sprinkler, har varit med från början.

Arbetet påbörjades i september och hela projektet ska vara klart i december 2012. 5-6 VS-montörer och 4-5 sprinkler-montörer kommer att vara sysselsatta i projektet.

Den nya terminalen ska betjäna till 650 000 hushåll och 52 000 företag, Terminalen beräknas sysselsätta 350 personer när den är inflyttningsklar i början av 2013.

Andreas Timmermann berättar att NVS, Luftkontroll och Goodtech har bildat en installationsgrupp som samarbetar med NCC i olika projekt.

- Vi har i ett tidigt stadium haft kontakt med NCC om den nya postterminalen för att få fram så bra tekniska lösningar som möjligt vilket gjorde att vi fick jobbet, säger han.

Andreas Timmermann, filialchef, NVS i Örebro, tel 010-475 26 67, e-post: andreas.timmermannt@nvs.se

Lennart Petersson, regionchef, NVS region väst, tel 010-475 20 03, e-post: lennart.petersson@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

• vs

Om NVS Installation och Imtech N.V.
NVS Installation AB är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 500 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS av Imtech N.V. som med cirka 27 000 anställda och en omsättning på cirka 4,5 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam. Sedan juli 2010 äger Imtech även NEA-gruppen som är ett av Sveriges största företag inom elteknik och elservice med verksamhet på mer än 60 orter. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu