NVS installerar i stort centrumprojekt i Luleå

Ett av Luleås största centrumomvandlingsprojekt är nu i gång. I kvarteret Hunden intill Luleås pulsåder Storgatan och Kulturens hus byggs butiker, hotell, kontor och bostäder. NVS har fått uppdraget att projektera och installera värme, sanitet, komfortkyla och sprinkler. Fastigheten blir totalt 29 000 kvadratmeter stor och inkluderar även ett garage med 134 parkeringsplatser. Totalt investerar fastighetsbolaget Norrporten 500 miljoner kronor i projektet.

I de nedersta våningsplanen blir det en inomhuspassage med butiker i två plan.  På de översta planen blir det kontorsytor. Till detta kommer en hotelldel med plats för omkring 350 gäster samt 30 hyreslägenheter. Uppdraget är ett av de största hittills för NVS i Luleå. Ordersumman uppgår till ca 40 miljoner kronor. Installationsarbetet har kommit igång i dagarna efter ca ett års arbete med grundläggning och stomme. Hela projektet ska vara klart hösten 2013. Som mest kommer tolv VS- och fyra sprinklermontörer att vara sysselsatta. Beställare är Peab Sverige AB.

- Storleken och det pressade tidsschemat är de största utmaningarna, berättar NVS projektledare Lars R Andersson.  Totalt handlar det om fyra husdelar. Hotell-, bostads- och kontorsdelarna reser sig över den nedersta delen som inrymmer butiker och garage.  Energisystemet är också avancerat. Värmepumpar tar energi från grundvattnet i ett akviferlagersystem, som ger värme på vintern och frikyla på sommaren.

Entreprenadformen är totalentreprenad och upphandlingsformen partnering med riktkostnad och gemensamt incitament för hela entreprenadgruppen.

- Det innebär att alla entreprenörer delar på eventuella överskott, vilket ger ett incitament att jobba tillsammans och hjälpa varandra, berättar Lars R Andersson. Det vanliga är annars att var och en tar sitt incitament.

Lars R Andersson, projektledare NVS i Luleå, tel 010-475 36 02, e-post lars.r.andersson@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

NVS Installation AB är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 600 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS av Imtech N.V. som med cirka 28 000 anställda och en omsättning på cirka 5,1 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Euronextbörsen i Amsterdam. Sedan juli 2010 äger Imtech även NEA-gruppen som är ett av Sveriges största företag inom elteknik och elservice med verksamhet på mer än 60 orter. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu