NVS installerar sprinkler på värmeverket i Örnsköldsvik

För att skydda transportband, tippficka och bränslesilos på kraftvärmeverket Hörneborg i Örnsköldsvik ska NVS installera sprinkler och firefly till ett ordervärde av drygt 3,3 MSEK. Övik Energi har startat ut- och tillbyggnad av värmeverket i Örnsköldsvik. Bland annat bygger man fler transportband och bränslefickor för transport och förvaring av förnyelsebar energi såsom sopor och annat. Anläggningen är mycket brandfarlig och Övik Energi har därför, via Celltec Engineering AB, valt att låta NVS installera ett sprinklersystem på anläggningen. Systemet kan pumpa ut 2500 liter i minuten med ett tryck av 5 bar. Firefly, som systemet kallas, fungerar så att sprinklern slår på när den upptäcker en brand, sprutar tills dess att branden är släckt och stänger sedan av. Skulle elden flamma upp igen sätter sprinklern åter igång. Ett sådant här system används ofta för att skydda utrustning som är extra känslig för vatten. NVS har installationen av anläggningen som en totalentreprenad. Arbetet startar i höst med konstruktion och planering. Installationerna av sprinkler och firefly påbörjas i februari 2008. Hela arbetet beräknas vara utfört och färdigt i juni 2008. Totalt kommer uppdraget att sysselsätta 2-4 personer. ------------------------------------------------------ För mer information kontakta: Tomas Pålsson, filialchef NVS i Gävle på 070-3418871

• Dalarna