NVS, NEA och Sydtotal i gemensamt projekt

När ABB i Ludvika bygger ut fabriken för högspänningsbrytare i Ludvika svarar NVS, NEA och Sydtotal för de tekniska installationerna i ett gemensamt projekt. De tre företagen gick ihop och lämnade ett anbud med ett totalpris för alla tre disciplinerna. Beställare är ByggPartner i Dalarna AB som har fått i uppdrag att bygga ut brytarverkstaden med cirka 3 000 kvadratmeter. I samband med utbyggnaden passar ABB också på att modernisera anläggningen för att få bättre flöden. Ordervärdet för Byggpartner är runt 45 miljoner kronor.

Projektet omfattar för NVS del installationer för tryckluft, värme, vatten och anslutning av maskiner. Även NVS Sprinkler är engagerade och utför installationer i verkstaden. För Sydtotals del omfattar projektet ventilation och styr & regler. Installationsprojektet, som utförs på totalentreprenad, började i februari och ska vara klart i oktober.

- Ordersumman för vår del uppgår till cirka 5,9 miljoner kronor och mellan fyra och fem montörer är sysselsatta, berättarJohan Emanuelsson, NVS i Mora, som tillsammans med Anders Björn är projektledare.

Sprinklerinstallationerna har ett ordervärde på runt 850 000 kronor. Ordersumman för Sydtotal uppgår till cirka 3,5 miljoner kronor.

- Det speciella med projektet är att våra företag gick ihop och lämnade ett gemensamt anbud med ett totalpris för alla tre disciplinerna, sägerJohan Emanuelsson. Även under installationsarbetet har vi ett nära samarbete.  Installationsmässigt handlar det om en vanlig industriinstallation.

Tony Andersson, regionchef NVS Region Öst, tel 010-475 30 05, e-post: tony.andersson@nvs.se

Johan Emanuelsson, NVS i Mora, tel 010-475 37 21, e-post: johan.emanuelsson@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

Om NVS Installation och Imtech N.V.
NVS Installation AB är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 600 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS av Imtech N.V. som med cirka 28 000 anställda och en omsättning på cirka 5,1 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam. Sedan juli 2010 äger Imtech även NEA-gruppen som är ett av Sveriges största företag inom elteknik och elservice med verksamhet på mer än 60 orter. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu