Nytt uppdrag för NVS på Nya Karolinska Solna

NVS ska svara för alla VS-installationer i två vårdbyggnader - Fas 4 - på Nya Karolinska Solna (NKS). Tidigare har NVS fått uppdraget att leverera medicinska gaser till hela projektet samt installationer inom kulvert och parkeringshus till ett ordervärde av närmare 300 miljoner kronor. Det nya uppdraget är värt runt 140 miljoner kronor och beräknas sysselsätta ett 30-tal montörer. Sjukhusprojektet är NVS största uppdrag någonsin.

Hela Nya Karolinska Solna är ett jätteprojekt som startade sommaren 2010 och pågår fram till hösten 2017. När sjukhuset står klart kommer det att innehålla 550 vårdplatser plus lokaler för bland annat forskning och utbildning samt 36 operationssalar, åtta behandlingsrum för strålbehandling och 168 mottagningsrum. Bruttoarean är ca 320 000 kvm för samtliga byggnader.

VS-installationerna i de vårdbyggnader som färdigställs i Fas 4 omfattar kyla, värme och sanitet i två 12-våningshus. Arbetet har startat och ska vara klart 1 juni 2016.

- Just storleken är den största utmaningen, berättar Tony Andersson, regionchef på NVS. Att det handlar om ett avancerat sjukhus påverkar också installationerna. Vårdbyggnaderna utrustas med två kylsystem - ett för komfortkyla med kylbafflar och ett för processkyla för lokaler med större kylbehov, exempelvis operationssalar.

För att förhindra uppkomsten av fickor med stillastående vatten och eliminera risken för legionellabakterier blir det ständig cirkulation av både varmt och kallt vatten igenom hela tappvattensystemet.

Det färdiga sjukhuset blir ett av de första universitetssjukhusen i världen som miljöcertifieras enligt LEED GOLD och Miljöbyggnad Guld. Projektbolaget Swedish Hospital Partners, som ägs av Skanska och Innisfree, finansierar projektet, driver och underhåller sjukhuset fram till 2040 då det lämnas över till Stockholms läns landsting.

Tony Andersson, regionchef NVS, Region Öst, tel 010-475 30 05, e-post: tony.andersson@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

NVS Installation AB är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 600 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS av Royal Imtech N.V. som med cirka 28 000 anställda och en omsättning på cirka 5,1 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Euronextbörsen i Amsterdam. Sedan juli 2010 äger Imtech även NEA-gruppen som är ett av Sveriges största företag inom elteknik och elservice med verksamhet på mer än 60 orter. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu