Internationella modekoncernen Kering belönade för sitt hållbarhetsinitiativ

Under en galamiddag 23 april fick det franska holding bolaget Kering ta emot the Global Leadership Award in Sustainable Apparel (GLASA) för utvecklingen av ”the Environmental Profit and Loss account” (E P&L). E P&L är ett banbrytande redovisningssystem inom naturkapital som placerar ett monetärt värde på den miljöpåverkan ett företags aktiviteter åstadkommer genom hela försörjningskedjan. Handelsminister Ewa Björling delade ut priset till Kerings representanter på plats.

"Kul och viktigt att ett välkänd varumärke tar det konkreta och avgörande steget att sätta prislapp på miljöpåverkan. Det är för hållbarhetsfrågorna ett steg närmare högsta beslutsnivå hos företagen. Det har stor betydelse för branschen", säger Kajsa Guterstam, Generalsekreterare ASFB

GLASA är ett hållbarhetspris som delades ut första gången under 2013. Priset fokuserar på konfektionssektorn och belönar djärvt och modig ledarskap kring idéer eller metoder som avsevärt kan öka hållbarhetsprestandan i klädindustrin. Priset grundades för att främja initiativ inom mode och hållbar utveckling, samt öka medvetenheten kring hållbarhetsfrågor i branschen. Temat för priset 2014 är redovisning av naturligt kapital.

GLASA är ett initiativ från The Sustainable Fashion Academy (SFA) och stöds av organisationer som; Antonia Ax:son Johnson-stiftelsen, Association of Swedish Fashion Brands (ASFB), och The Prince of Wales International Sustainability Unit.

”Så länge vi inte sätter monetära värden på miljömässig och social åverkan, kommer marknadsdynamiken fortsätta att devalvera naturen och den sociala välfärden. Men om vi använder språk och redskap som marknaden och de finansiella aktörerna förstår kan vi signifikant öka vår förmåga att visa var de riktiga värdena finns. Detta är avgörande för klädindustrin, som beroende av naturliga och mänskliga resurser för sin fortsatta framgång”, säger Michael Schragger, initiativtagare till GLASA och grundare av SFA.

Motivering när PUMA presenterade sitt Environmental Profit and Loss-konto för allmänheten 2011 så satte bolaget värdering av naturkapital på agendan för klädindustrin och lade fram en djärv och inspirerande vision för hela sektorn. Kering genomför för närvarande E P & L i sina 22 Lyx- och Sportvarumärken vilket innebär att E P & L har utvecklats till en konkret ram för och finansiellt verktyg som kommer att bli ett riktmärke för hela branschen. Juryn delar ut 2014 års GLASA till Kering som erkännande av koncernens fortsatta visionära ledarskap och för deras långsiktiga engagemang för att fullfölja vad de har startat.

Den rådgivande styrelsen består av kända ledare inom hållbarhet och den globala konfektionsindustrin. Den rådgivande styrelsen agerar även som jury och utser vinnaren av priset.

GLASAs Rådgivande Styrelse

Kajsa Guterstam, Deputy General Secretary, ASFB

Carolina Sachs, General Secretary, The Ax:son Johnson Foundation for Sustainable Development

Helena Helmersson, Head of Sustainability, H&M

Anette Andersson, Investment Management, SEB

Alan AtKisson, CEO, AtKisson Group

Sanna Due-Sjöström, Chairman, Nordic Waste Group

Jonas Eder-Hansen, Vice President, Danish Fashion Institute

Jason Kibbey, Executive Director, The Sustainable Apparel Coalition

Cary Krosinsky, Executive Director, Network for Sustainable Financial Markets

Sarah Nolleth, Director, The Prince's Accounting for Sustainability Project

Laura Partridge, The Prince's Charities' International Sustainability Unit

Liesl Truscott, Director Europe & Farm Engagement Textile Exchange

Pat Nie-Woo, Director, Central textiles & Chairman of the Sustainable Fashion Business Consortium (SFBC),

The Environmental Profit and Loss accountE P&L ger en full analys av ett företags avtryck i nyckelområden för hållbarhet; vattenanvändning och vattenförorening, avfall, växthusgas, andra utsläpp och luftföroreningar samt utnyttjande av mark, vilket ger en tydligare förståelse för relationen mellan affären och naturkapitalet. Kering och dess varumärke PUMA publicerade den första E P&L:en 2011, för Pumas räkenskapsår 2010 och Kering driver nu igenom E P&L:er i alla sina 22 varumärkens verksamheter vilket ska vara klart till 2016.

För mer information, vänligen kontakta Carl von Wachenfeldt, Patriksson Communication, e-mail: carl.von.wachenfeldt@patrikssonpr.com, telefon: +46 (0)70-43 75 682

• Konst, kultur, underhållning

ASFB ska som oberoende organisation samla, stödja och främja den svenska modeindustrin och avancera dess affärsmässiga, kulturella och akademiska betydelse.