Lagförslaget om bristande tillgänglighet som blev fina ord

I Svenska Dagbladet den 20 november intervjuas Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden, och statsminister Fredrik Reinfeldt om diskrimineringslagen. Detta med anledning av att den borgerliga regeringen är splittrad om att utvidga diskrimineringslagen till att även omfatta bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Moderaterna pekar på kostnader medan övriga allianspartier med integrationsminister Erik Ullenhag (FP) i spetsen vill lagstifta 2012.

Statsministern har retat upp funktionshindersrörelsen med sitt uttalande om att det är lätt att känslomässigt hålla med om att tillgängligheten ska öka, men att det är förknippat med stora resursbehov. Han fortsätter:
- Problemet är att man alltid måste ha kontroll över vad man egentligen lovar. Om man säger sig vilja göra en samhällsförändring ska det definieras vad vi behöver för resurser att åstadkomma det.

Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet här.

Det vore verkligen på tiden att det blev en lagstiftning om bristande tillgänglighet som diskriminering! Men det verkar återstå en del arbete för att påverka de politiker som fortfarande inte verkar villiga att göra verklighet av de fina orden. Titeln på utredningen ”Bortom fagert tal” visar att även utredaren hade på känn att det kunde bli bara fina ord om politikerna inte visade vilja… Om man fick önska något i julklapp så vore detta prio ett!

Passar på att önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år! Hoppas att alla får en riktigt skön julhelg,

Marie-Louise Luther

• förebygga sjukdomarna