Jordnötter ombord, både onödigt och olämpligt

För någon vecka sedan var Marcus Löfgren, 19 år, på väg hem från Berlin med Air Berlin. När Marcus och hans kompisar gick ombord påminde de kabinpersonalen om att inga jordnötter skulle serveras ombord och att inga medhavda jordnötspåsar fick öppnas på grund av Marcus allergi. Det fungerade utmärkt på resan till Berlin.

Men vid hemresan blev bemötandet ett helt annat. Enligt Aftonbladets artikel från den 14 mars var förståelsen för Marcus lika med noll. Flygvärdinnorna kunde inte lova att de inte skulle sälja jordnötter under flygningen och inget extra utrop gjordes i högtalarna för att uppmärksamma medpassagerarna på att det inte var tillåtet att öppna egna jordnötspåsar på denna flygning.

Till slut lämnade Marcus och hans kompisar planet, de fick ordna hemfärden på annat sätt.

- Ett sådant här bemötande är helt oacceptabelt säger Maritha Sedvallson, förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet. Ingen ska behöva bli utsatt för diskriminering på grund av en funktionsnedsättning.

Astma- och Allergiförbundets webbtidning Matallergier.se skrev för något år sedan om problemet. Flygbolag har egentligen inga lagstadgade skyldigheter att erbjuda helt allergenfria miljöer på sina flygningar. Under de senaste tio-tjugo åren har dock utvecklingen gått mot mer allergifria flygningar, åtminstone i Sverige. Bland annat har flygbolagen gått över till helt rökfria flygningar, andra snacks än jordnötter erbjuds och man ropar ut i högtalarna att det finns allergiska personer ombord och ber övriga passagerare att inte äta exempelvis jordnötter. Vissa flygbolag vill inte heller att passagerarna tar med sig egen mat för att undvika att allergen och dofter sprids. Dessutom har parfymprovning vid försäljning ombord upphört och flygbolagen kan också se till att det inte finns pälsdjur under en flygning enligt ”först-till-kvarn-principen”.

- För att undvika problem i fortsättningen är det viktigt att flygbolagen gör klart för all sin flygande personal vad som gäller. Det ska inte vara upp till varje enskild besättning hur personer med allergi ska bli bemötta. Klara direktiv ska finnas, så att både passagerare och personal vet vad som gäller, säger Maritha Sedvallson.

Astma- och Allergiförbundet tycker att det är både onödigt och olämpligt att servera nötter ombord, det finns så många andra sorters snacks att tugga på under den tid man är i luften!

För mer information kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070 – 661 54 75.
Ulf Brändström, generalsekreterare, 070 – 795 22 86.

• maritha sedvallson
  • flyg