Parfym luktar sjukt gott för vissa, andra blir bara sjuka

Den här veckan, 26 oktober - 1 november, pågår Parfymfria veckan 2015. Under en vecka vill Astma- och Allergiförbundet öka medvetenheten hos allmänheten om doftöverkänslighet och visa på behovet av att ta hänsyn, eftersom parfymdofter begränsar livet för den som är drabbad.

Parfymdofter blir ett hinder för personer som är överkänsliga mot parfym. Vi hoppas att så många som möjligt kommer att supporta oss genom att välja doftfritt under veckan!

- Vi vill uppmärksamma doftöverkänslighet därför att det är ett stort problem för så många. Stöd gärna parfymfria veckan - det är enkelt! Välj parfymfria produkter, spara parfymen till privata tillfällen och visa extra hänsyn i utsatta miljöer som till exempel skolor och när du besöker sjukvården, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Doftöverkänslighet, sensorisk hyperreaktivitet/SHR, är relativt vanligt bland vuxna, drygt sex procent uppfyller kriterierna för diagnos. Långt fler, omkring 33 procent anger själva att de har någon form av doftöverkänslighet. Det finns inte någon medicinsk behandling som botar doftöverkänslighet, de som är drabbade är hänvisade till att undvika dofter och är beroende av omgivningens hänsyn.

Orsaken till doftöverkänslighet anses bero på en ”överretbarhet” i det sensoriska nervsystemet. Personer med SHR beskriver ofta luftvägssymtom som liknar de som kan ses vid astma, allergi eller KOL. Mer information om doftöverkänslighet finns på Astma- och Allergiförbundets hemsida,
och i senaste numret av medlemstidningen Allergia

Vi uppmanar alla som vill att delta i kampanjen, sprida budskapet och vara parfymfria under veckan! Gå gärna in på Astma- och Allergiförbundets facebooksida för mer information.

Vi hjälper gärna till med att hitta intervjupersoner som kan berätta om hur det är att leva med doftöverkänslighet.

För mer information, kontakta gärna:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070 – 661 54 75.
Marie-Louise Luther, ombudsman, 070 - 020 94 98.
Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070 – 588 72 88.

• parfymöverkänslighet
  • parfymfria veckan v 44
  • överkänslighet
  • parfym
  • doftöverkänslighet
  • shr
  • maritha sedvallson

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen hos andra om hur det är att ha en osynlig funktionsnedsättning som astma, allergi och annan överkänslighet. Vi vill därigenom bidra till att attityderna förändras hos omgivningen. Planerare, beslutsfattare och producenter måste ta ett större ansvar för den ökande utvecklingen av allergier. Vi har föreningar runt om i hela landet.