Regeringens rökridåer visar den sanna politiken

Säsongens första Kalla fakta i går handlade om det hemliga spelet om tobaken. Rökning dödar. Och ändå fortsätter tobaksbolagen att locka nya rökare. Frågan är hur? Kalla fakta visar ett dubbelspel där tobaksindustrin i tysthet försöker påverka oss och våra folkvalda. Och Kalla fakta avslöjar hur regeringen i själva verket har ställt sig på tobaksbolagens sida.

-  Det är skrämmande att regeringen visar en offentlig sida där tobaksbruket ska minskas genom folkhälsopolitiken men har en annan dold agenda där Sverige stödjer tobaksbolagens intressen i internationella förhandlingar, säger Maritha Sedvallson, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Världens länder har enats om att tobaksindustrin inte ska få lägga sig i folk­hälsopolitiken. Denna överenskommelse finns i artikel 5.3 i den internationella Tobakskonventionen. Tobaksbolagen har en väl utvecklad taktik för att påverka folkhälsopolitikens utveckling världen över. Bolagen försöker stoppa eller bromsa införandet av lagar som kan minska tobaksbruket. Aktuella exempel är de juridiska stämningar som tobaksjättar nu riktar mot Norge och Australien för att dessa länder lagstiftat om exponeringsförbud för tobaksvaror respektive neutrala tobaksförpackningar. Världshälsoorganisationen WHO kallar denna taktik för trakasserier.

Andra delar av tobaksbolagens taktik är mer förfinade och går ut på att på olika sätt liera sig med beslutsfattare och framställa sig själv som ansvarstagande samhällsaktörer. Artikel 5.3 kom till för att hindra alla sådana försök från industrin. Artikeln säger att länderna ska skydda hälsopolitiken ”från påverkan av kommersiella och andra intressen inom tobaksindustrin”.

Här hittar du hela avsnittet, samt kompletterande kommentarer från barn- och äldreminister Maria Larsson och Philip Morris Sveriges VD Karl Stenberg. http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/kalla-fakta-regeringens-r%C3%B6krid%C3%A5er-526a7090c45948d47f000008

Tankesmedjan Tobaksfakta följer utvecklingen och rapporterar om tobaksindustrins arbete för att stoppa effektiva tobaksbegränsade åtgärder världen över. Beställ eller ladda ner rapporten om tobaksindustrins arbetsmetoder här; http://tobaksfakta.se/bokbestallning/

För mer information:
Maritha Sedvallson, förbundsordförande, 070 -661 54 75
Eva-Maria Dufva, pressekreterare, 070 – 588 72 88.

• tobaksindustrin
  • maritha sedvallson