Så hjälper du barn med allergi i skolan

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2013 03:20 CEST

Astma- och Allergiförbundet vill öka kunskapen och förståelsen för barn med allergi skolan och förskolan. I samband med det lanserar vi en helt ny webbsida, allergiiskolan.se. Syftet är att förbättra både arbetsmiljön i skolan och hälsan hos barnen. Allergiiskolan.se är en av det aktiviteter som vi genomför inom ramen för det nyligen inledda Barnallergiåret.

-  Många skolor gör ett bra arbete när de tar emot barn med allergi. Men det räcker inte. Astma och allergi ökar och vi får dagligen signaler till förbundet om att många barn far illa på grund av dålig inomhusmiljö i skolan. Vi hoppas att allergiiskolan.se ska leda till att de här barnen får känna sig som alla andra och inte känna sig utanför och särbehandlade, säger Maritha Sedvallson förbundsordförande i Astma- och Allergiförbundet.

Allergiiskolan.se är en helt ny webbsida med samlad information om allergi. Sidan ska hjälpa personal i skolan eller förskolan att upptäcka och åtgärda allergirisker så att arbetsmiljön blir bra. Ett verktyg för att hitta allergirisker är att göra en allergirond. Allergironden är en digital checklista som hjälper personalen i skolan eller förskolan att upptäcka och åtgärda brister i arbetsmiljön. Det kan till exempel handla om dålig ventilation, fuktskador eller bristande rutiner i matsituationen.

-  Vi vill visa på de vinster som alla barn gör, även de utan allergi, om man i skolorna inför ett regelbundet och systematiskt miljöhälsoarbete. Vi erbjuder kommunerna en färdig checklista till hjälp i arbetet, allergironden.se, så det är bara att sätta igång, säger Maritha Sedvallson.

Socialstyrelsens rapport Allergi i förskola och skola från början av året pekar på stora brister inom skolan. Bland annat bristande kunskap hos lärare och skolledare som bidrar till att försvåra situationen för barn med allergier. Rapporten visar också på en rad brister när det gäller inomhusmiljö, utomhusmiljö, anpassning av mat och undervisning.

I Miljöhälsorapporten 2013 säger cirka 8 procent av 12-åringarna att de har besvär av inomhusmiljön i skolan. Nya siffror visar att den läkardiagnostiserade astman bland barn i skolåldern ökat med 50 procent mellan 2003 och 2011. Även övriga allergiska sjukdomar bland barn fortsätter att öka.

Under Barnallergiåret kommer vi att uppmärksamma barns allergier på många olika sätt förutom allergiiskolan.se och allergironden.se. Särskilda kurser för familjer med svårt sjuka barn kommer att genomföras, liksom lägerverksamhet tillsammans med Unga Allergiker.

För mer information kontakta:

Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbundet 070 – 661 54 75

Marie-Louise Luther, ombudsman, 070 – 0209498

Eva-Maria Dufva, pressansvarig, 070 – 588 72 88

Kommentarer (3)

Hej, det tycks inte hjälpa "för allt smör i Småland" om rektorer, lärare och elever inte tror på det sjuka barnet/eleven och exempelvis sprejar med parfymerade produkter vid sina skåp, efter gymnastiken eller att elever och lärares kläder stinker från parfymerat tvätt- och sköljmedel. Vad gör ni för dessa barn? Det är få läkare som tror på att barn och unga kan ha doftöverkänslighet. Det är så trist och att barnen blir mobbade, då absolut ingen vuxen ser eller tror på eleven.
    Jag känner mig så bedrövad av hur elever måste infinna sig i skolan och motta detta vareviga dag, vecka efter vecka, år efter år och inget görs för dem.

- Ingvor Andersson - 2014-02-13 17:06 CET

Som medelev och medmänniska (förälder) och lärare kan du bli parfymfri. De flesta tänker inte på att den lukten de känner från parfymerade produkter är avgasning, avgasning som sprider sig i luften och som blir mera av ju flera som är i rummet. Är det dessutom varm i rummet så blir luftkvaliteten ändå sämre. Genom att både du som är lärare, förälder och dina barn blir parfymfria så hjälper du alla barnen i skolan som har astma att få en bättre och sundare vardag. Du minskar också risken för att fler utvecklar astma :)

- Annelie - 2014-02-14 02:04 CET

Vi har erfaring med at den største forurensingskilden i skolen er parfymedunst fra elever og lærerer. Det er parfymen som i dag er allestedsnærværende og derfor den største trusselen mot våre innemiljøer.
    Økende bruk av parfymetilsetninger gjør at stadig flere reagerer allergisk eller såkalt overfølsomt på "godlukter".
    De som bruker parfymerte produkter (i hår, hud og klær), sprer dette i luften som alle skal puste i, dette er negativt for helsen. Bruk derfor produkter uten parfyme, da kan alle ha det bra med "FRISK LUFT FOR ALLE".

- Irene Holko Hansen - 2014-02-14 22:47 CET