Stort behov av allergikonsulenter i Göteborg

Astma- och Allergiföreningen i Göteborg har i veckan skrivit till ansvariga politiker i Västra Götalandsregionen om behovet av allergikonsulenter i Göteborg. Läkardiagnostiserad astma bland barn har ökat i Västra Götaland, från sex till åtta procent mellan 2003 - 2011 enligt rapporten Barns miljö och hälsa i Västra Götaland 2013. En oroande utveckling.

Föreningen vill att minst en allergikonsulenttjänst ska inrättas i Göteborg. Allergisjukdomar är komplexa sjukdomar som kräver stora anpassningar av omgivningen och påverkar det dagliga livet. För de familjer som har svårt allergiska barn påverkas hela livssituationen. Ett stort problem för dessa familjer är att få förståelse från omgivningen. Många föräldrar får kämpa hårt för att det ska fungera på förskolan, i skolan och på fritiden. Allergikonsulenten gör stor skillnad och fungerar som en länk mellan familjen och förskolan/skolan.

För mer information, hör gärna av er till:

Dennis Bokedal, Astma- och Allergiföreningen i Göteborg, 0767-956441, 031-149010.

Eva-Maria Dufva, pressekreterare, Astma- och Allergiförbundet, 070- 588 72 88