Vimmerby kommuns miljö- och byggnadspris 2017 tilldelades Astrid Lindgrens Värld.

Nyhet -

Under kommunfullmäktiges sammanträde igår mottog Astrid Lindgrens Värld Vimmerby kommuns miljö- och byggnadspris för boendemiljön – Den lilla staden.

Priset delas ut till någon eller några som visat omtanke om byggnader eller miljön.

Motiveringen löd såhär:
”De har byggt det svenska kulturarvet i miniformat med sin nya stugby. Det gamla Småland troget med det småländska kulturlandskapet som grund. Stugor i sekelskiftesstil med hus i olika storlekar och färger. Känslan av en stadskärna, lite som Storgatan i Vimmerby".

-Vi är stolta att Vimmerby kommun uppmärksammar vårt nybyggda gästboende. Den lilla staden är byggd med inspiration från det tidiga 1900-talets Vimmerby – och var förebilden till småstaden i många av Astrid Lindgrens böcker, avslutar Lena Möller, marknads- och försäljningschef i Astrid Lindgrens Värld.

Astrid Lindgrens Värld delar årets miljö- och byggnadspris med förskolan Backsippan i Djursdala som uppmärksammats för deras miljöarbete.