​Astrid Lindgrens Värld har fått ny personalchef.

​Astrid Lindgrens Värld har fått ny personalchef.

Lagom till att rekryteringsperioden startar för att finna alla medarbetare till säsongen 2015 har Astrid Lindgrens Värld slutit avtal med Linnéa Hindvik som kommer att bli parkens nya personalchef.

Linnéa Hindvik har arbetat inom HR i 13 år och de senaste åren arbetet som HR konsult med egen firma. Dessförinnan har Linnéa innehaft tjänsten som personalchef för företagen Elfa International och Axalta i Västervik. Inom HR området har Linnéa dessförinnan också innehaft tjänster hos Frödinge Mejerier och Finesse Hygiene. Linnéa är gift och har 2 vuxna barn och 3 bonusbarn, bopålarna har hon slagit ner i Helgerum utanför Västervik och sjösport är ett av hennes stora fritidsintressen.

För Astrid Lindgrens Värld är det viktigt att vår nya personalchef kommit på plats nu med tanke på att vi lägger mycket fokus och energi på att rekrytera rätt personal till alla våra tjänster. Rätt är i vårt fall inte bara kompetensmässigt utan även rätt attityd och karaktärsdrag. All vår personal är företagets viktigaste tillgång. Linnea kommer att ingå i företagets ledningsgrupp.

• - För mig känns det som ett stort privilegium att få bli en del i det team som gjort
    Astrid Lindgrens Värld till ett av Sveriges viktigaste besöksmål och där så mycket fokus läggs på HR frågor som ett verktyg för att göra Astrid Lindgrens sagor till verklighet, säger Linnéa Hindvik
  • - Det skall bli mycket stimulerande att få arbeta med detta och där jag ser just alla våra kollegor som vår största resurs och tillgång, tillägger Linnéa.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken som grundades 1981 är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 490 000 besökare, varav cirka 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt på det svenska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 460 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2013 164 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (88 procent) och Vimmerby kommun (12 procent).