Astrid Lindgrens Värld har öppnat för säsongen – med en liten nyhet i det stora formatet!

Astrid Lindgrens Värld är en temapark och här är det barnen som bestämmer. I parkens många olika scenmiljöer spelas dagligen 50 föreställningar med Astrid Lindgrens berättelser, sagor och noveller som förlaga. Och precis som Astrid själv ville bygger allt som händer i parken på lek och en rejäl dos barnasinne.

Inför årets säsong är nästan allt som vanligt. En teaterensemble av barn, vuxna och djur, ger liv åt ett hundratal karaktärer som besökarna träffar på i sina miljöer men också lite varstans i parken. Alla besökare, stora som små, kan precis som vanligt hoppa in och vara med i den levande teatern.

Årets lilla stora nyhet
Det enda som inte är sig helt likt vid årets säsongsöppning är lekmiljön Nils Karlsson-Pysslings hus. Två miljoner kronor har spenderats på att ge huset en ordentlig uppfräschning. En liten investering som förhoppningsvis ska bidra till helhetsintrycket av parken.

– Vi fortsätter att satsa på hög kvalité i alla enskilda delar och det är just dessa satsningar som gör Astrid Lindgrens Värld till en sådan välskött och uppskattad park. Jag är så glad att vi inför årets säsong verkligen gett platsen för Nils Karlsson-Pyssling extra omsorg. Då jag tror att både våra små och stora besökare gillar att få känna sig liten som en tumme, som Bertil i berättelsen, säger Jocke Johansson som är vd för Astrid Lindgrens Värld.

Medarbetarna gör sagorna till verklighet
Miljöerna i all ära, men för att varje år ta god hand om parkens nära en halv miljon gäster med allt vad det innebär, så är det de cirka 550 säsongsanställda som får allt att fungera som det ska. Det är de som ser till att parken är trivsam, att mat lagas från grunden som sedan serveras i parkens restauranger och kiosker, att gästerna blir väl omhändertagna och att de får träffa karaktärerna som det tidigare bara läst om i böckerna eller sett på film.

– Det är våra medarbetare som möjliggör vårt uppdrag; att få våra gäster att känna att ett besök i Astrid Lindgrens Värld är som att vara mitt i Astrid Lindgrens berättelser, menar Jocke Johansson.

Astrid Lindgren stod för en grundsyn att alla är lika mycket värda och på så sätt värda samma respekt. Det positiva, jämställda och respektfulla arbetsklimatet där alla medarbetare trivs och har möjlighet att utvecklas är därför viktigt för hela parkens utveckling.

Det och leken, såklart. Precis som Astrid Lindgren själv ville.

Astrid Lindgrens Värld är en temapark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens karaktärer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år cirka 490 000 besökare, varav drygt 23 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska höstlovet. Under sommarmånaderna har Astrid Lindgrens Värld cirka 550 medarbetare. Astrid Lindgrens Värld driver också besöksmålet, Astrid Lindgrens Näs som är Astrids barndomshem och där allt började. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2018 219 miljoner kronor. Astrid Lindgrens Värld är ett fristående aktiebolag, som ägs till 91 % av Astrid Lindgren Förvaltning AB och 9 procent av Vimmerby kommun.