Astrid Lindgrens Världs VD slutar.

Astrid Lindgrens Världs VD slutar.

Efter tio år som VD för Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby har Mikael Ahlerup valt att sluta sin anställning för att anta nya utmaningar.

Under Mikaels tid som ytterst ansvarig för verksamheten har parken haft en fantastisk utveckling. Antalet besökare har ökat från 337 000 till 461 000 gäster om året. Samtidigt har kvaliteten höjts genomgående på hela verksamheten, från teater och det framgångsrika matkonceptet till mottagandet
på parkeringen. Det är satsningar som har gett parken en rad utmärkelser, bland annat Trip Global Award - Sveriges bästa upplevelse 2011. Astrid Lindgrens Värld har under Mikaels tid som VD gjort ett antal stora investeringar såsom inomhusmiljön Saltkråkan, nya miljön vid Villa Villekulla, Mattisborgen och så sent som nu i sommar, den fantastiska nya Katthult-miljön för Emil i Lönneberga.

Mikael har varit en pådrivande person för parkens utveckling och en bra representant för bolaget i många olika sammanhang. Att Mikael också varit en omtyckt chef fick både han och styrelsen bevis på då han år 2011 utsågs till årets chef, säger Ulrica Messing ordförande i ALV.

Vi kommer att sakna Mikaels engagemang och glöd för vår verksamhet men vi önskar honom ett varmt lycka till på sitt nya uppdrag. Styrelsen kommer nu att påbörja rekryteringen av en ny VD för Astrid Lindgrens värld och vi räknar med att ha en ny person på plats innan Mikael lämnar sitt uppdrag vid årsskiftet, avslutar Ulrica Messing.

Det har varit tio helt fantastiska år i företaget. Idag är Astrid Lindgrens Värld en av landets ledande och mest kända parker. Vi har även uppmärksammats internationellt tack vare vårt unika och målmedvetna arbete med att vara äkta i alla delar av företaget, säger Mikael Ahlerup i en kommentar.

Det är få förunnat att få vara med om den utveckling vi har gjort med parken och jag är tacksam över
att ha fått vara en del av den utvecklingen och jag är oerhört stolt över alla de medarbetare jag haft förmånen att få arbeta med genom åren, fortsätter Mikael Ahlerup.

Men efter tio år känner jag mig nu redo att anta en ny utmaning i livet och att få fortsätta jobba med
frågor som jag brinner för. Därför känns det stimulerande att få göra det på ett så framgångsrikt företag som Fritidsresor. Det ska bli en härlig utmaning att få jobba med frågor kring service och upplevelser med personal och gäster över hela världen och jag gillar utmaningar, avslutar Mikael Ahlerup.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 460 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska och danska höstloven. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 450 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år2012 148 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (84 %) och Vimmerby kommun (16 %).