Nu öppnar Bröderna Lejonhjärta!

I morgon fredag, 17 juni, öppnas det nya området för Bröderna Lejonhjärta upp för parkens besökare. Hela området är 10 000 m2 stort och är Astrid Lindgrens Världs största enskilda satsning någonsin med en total investering på drygt 60 miljoner kronor.

Här tas du med till ”lägereldarnas och sagornas tid” och kan besöka både Törnrosdalen och Körsbärsdalen. I den muromgärdade Törnrosdalen kommer du till en liten stad med gränder och detaljrikt inredda hus. Här patrullerar Tengils soldater, så det kan vara bra att komma ihåg de hemliga lösenorden: ”All makt åt Tengil, vår befriare”. I den närbelägna och natursköna Körsbärsdalen kan du vandra omkring i skogen och besöka Ryttargården och Tulipagården.

På det nya området för Bröderna Lejonhjärta hittar du också de uråldriga bergen, hängbron till Karmanjaka och Katlagrottan. Dessutom finns det möjlighet, om du törs titta, att få se draken Katla livs levande.

Det här är vår enskilt största investering någonsin, säger Joacim Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld. En viktig investering och satsning ur flera synvinklar. Dels vill vi fortsätta utveckla våra miljöer för lek och teater och dels vill vi med Bröderna Lejonhjärta, som vänder sig till de lite äldre barnen, också bredda vår målgrupp, avslutar Joacim Johansson.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken som grundades 1981 är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 490 000 besökare, varav cirka 25 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt på det svenska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 460 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2014 171 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (91 procent) och Vimmerby kommun (9 procent).