​Ny utställning om Astrid Lindgren som opinionsbildare – #ingenlitenlort

​Ny utställning om Astrid Lindgren som opinionsbildare – #ingenlitenlort

Den 9 juni öppnar utställningen #ingenlitenlort på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby. Med avstamp i Astrid Lindgrens engagemang och opinionsbildande arbete är det en utställning om vikten av att våga göra sin röst hörd.

”Det är de enskilda människorna som avgör världens öden”
–
Astrid Lindgren, ur talet ”Aldrig våld!”

Genom hela sitt liv var Astrid Lindgren engagerad i frågor kring barns rättigheter, fred, jämlikhet, miljö, djur och natur. Utställningen #ingenlitenlort som öppnar 9 juni berättar på vilket sätt hon gav röst åt dessa frågor, hur hennes engagemang tog sig uttryck och vad det kom att betyda politiskt. I utställningen diskuteras demokrati och engagemang utifrån tre teman: mod, språk och arenor.

– Det är valår i Sverige i år, och vi vill lyfta frågan om det demokratiska samtalet och vikten av att engagera sig, ta ställning, och visa civilkurage. Med utgångspunkt i det samhällsengagemang som Astrid Lindgren visade, vill utställningen diskutera vad det innebär att göra sin röst hörd och varför det är viktigt för ett demokratiskt samhälle, säger Karin Eliasson, projektledare på Astrid Lindgrens Näs.

Utställningen #ingenlitenlort öppnar på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby 9 juni och pågår t o m 4 november. Den kommer också att presenteras på:
– Järvaveckan i Stockholm 9-17 juni
– Almedalsveckan i Visby 1-8 juni
– Bokmässan i Göteborg 27-30 september

Astrid Lindgren var redan världsberömd när hon som 68-åring ilsknade till över att hon betalade mer i skatt än hon tjänade. Hon skrev sagan om Pomperipossa, som publicerades i Expressen 1976. Med den följde en debatt om makt och maktmissbruk och om den socialdemokratiska regeringens självbild. Sagan sägs ha bidragit till att regeringen förlorade valet samma år. Hennes engagemang fortsatte tills hon närmade sig 90.

Som en färgrik fond till hennes politiska engagemang står alla berättelser hon skrivit vars karaktärer inspirerat barn och vuxna i flera generationer – Ronja som riskerar allt för det hon tror på, starka men snälla Pippi och Jonatan som kämpar mot ondska och trotsar sin skräck med orden "annars är man ingen människa utan bara en liten lort".

#ingenlitenlort produceras av Astrid Lindgrens Näs på uppdrag av Stiftelsen för bevarandet av Astrid Lindgrens gärning. Utställningen sker i samarbete med UNICEF Sverige och med stöd från Svenska Postkodstiftelsen.

För mer information, intervjuförfrågningar samt pressmaterial, kontakta:
Karin Eliasson, projektledare på Astrid Lindgrens Näs, karin.eliasson@astridlindgrensnas.se, 0703-54 97 98
Lina Kåberg Stene, Kult PR, lina.kaberg.stene@kultpr.se, 0707-62 04 66

Astrid Lindgrens Näs är ett besöksmål i Vimmerby – mitt i den miljö där Astrid Lindgren växte upp. Det här är platsen där Astrid Lindgrens författarskap tog sin början. Det var här på Näs som hon klättrade sockerdricksträdet och lekte med sina syskon i snickerboa. Det var här hon hoppade i hö och lyssnade till sagor i Kristins kök. Kulturkvarteret Astrid Lindgren Näs AB skapades till 100-årsminnet av Astrid Lindgrens födelse av Vimmerby kommun som också var ägare av bolaget. Sedan 31 mars 2017 har bolaget övergått i Astrid Lindgrens Världs AB ägo. Astrid Lindgrens Näs uppgift är, enkelt uttryckt, att driva och utveckla ett besöksmål i Vimmerby, med Astrid Lindgrens gärning som grund.

www.astridlindgrensnas.se