Barbara Voors till Astrid Lindgrens Näs

Veteranen Barbara Voors är gäst när det är dags för höstens sista författarkväll på Astrid Lindgrens Näs. Barbara Voors är just nu aktuell med romanen ”Fantomsmärtor” och ungdomsboken ”Emmy Moréns dubbla liv”.

- Det har verkligen varit en späckad författarhöst med succéer som Morgan Alling, Bokens Dag och Karin Alvtegen och det känns jätteroligt att få avsluta med en veteran som Barbara Voors som vi vet är  mycket läst och omtyckt, säger Maria Tunek på Astrid Lindgrens Näs.

Barbara Voors har i år dels kommit ut med sin tionde vuxenbok och dels med sin första ungdomsbok, vilket gör henne både till veteran och debutant i sitt yrke, en ganska ovanlig bedrift får man nog lov att påstå.

- Jag började skriva när jag insåg att man kan se på världen från flera olika håll, orden tog dock överhanden och jag fann så småningom ett eget språk, säger Barbara Voors.

Voors brukar använda delar av sina författarkvällar till att berätta om arbetsprocessen kring sina romaner. Hur får och utvecklar hon idéer? Vilka överraskningar dyker upp under tiden? Vad vet hon om sina karaktärer? När hon besöker Astrid Lindgrens Näs på torsdag kommer hon att  prata om sina böcker och sitt skrivande.

”Fantomsmärtor” kom ut tidigare i höst och behandlar ett par stora och svåra ämnen, nämligen föräldraskap och livsval. Ämnena är intressanta och konkreta och blir tydligare ju längre man läser.

- Detta är en klassisk Barbara Voors: lika välskriven som den är engagerande och tänkvärd, skrev en recensent.

”Emmy Moréns dubbla liv” är alltså en ungdomsbok, skriven som en brevroman. Tvillingsjälarna  – en yngre samt en äldre – Emmy Morén lever till synes ganska stillsamma liv, men inre konflikter och spänningar skapar en dramatik i deras vardag som Voors lyhört förmedlar till oss läsare. Samtidigt som hon låter oss följa en rätt vanlig tonårshistoria finns en gnagande oro i bakgrunden.

I samband med författarkvällen finns också möjlighet att köpa Barbara Voors böcker och få dem signerade. Kaféet i Paviljongen är öppet från 18.00 för den som vill inleda kvällen med en fika.

Författarkvällarna arrangeras av Astrid Lindgrens Näs i samarbete med Bokia i Vimmerby. Förköp i receptionen på Näs och på Bokia.

Författarkväll med Barbara Voors på Astrid Lindgrens Näs den 25 nov kl 19.00.

Charlotta Lindkvist
Marknadsförare
Astrid Lindgrens Näs
Tfn 0492-769587
charlotta.lindkvist@vimmerby.se
www.astridlindgrensnas.se

• författarkväll
  • kunskapscenter
  • barbara voors

Astrid Lindgrens Näs är ett nytt kulturcentrum och besöksmål i Vimmerby - mitt i den miljö som Astrid Lindgren växte upp i. Här kan du gå en guidad tur i barndomshemmet där Astrid Lindgren föddes och besöka den nya Paviljongen med utställningen ”Hela världens Astrid Lindgren”.

Öppettider Astrid Lindgrens Näs
Från 1 sept: ons- sön kl 11.00-15.00