Jonas Helgesson på Astrid Lindgrens Näs: Grabben som fick ett CP-bra liv

Nu tar Författarkvällarna på Astrid Lindgrens Näs fart igen, efter succén med Björn Ranelid i mars. Den här gången är det dags för ståupp-komikern och författaren Jonas Helgesson att prata om sin nya bok, ”Ett CP-bra liv”.

Jonas Helgesson blev riksbekant för boken ”Grabben i kuvösen brevid”, som handlar om hans uppväxt. Vid födseln fick han en CP-skada som medfört att han har haft svårt att röra sig och att tala. Men under sin uppväxt gjorde Jonas allt han kunde för att minimera följderna av skadan och kan numera både spela golf och skämta om sitt handicap (!).

Dessutom är Jonas Helgesson en författare som berör många. Han skriver om hur viktigt det är att inte fixera sig vid de begränsningar man har. Hans livsmotto är: ”Vem du än är och vilka förutsättningar du än har - lev livet fullt ut!”

För några veckor sedan kom boken ”Ett CP-bra liv” och där berättar Helgesson om vad han anser vara viktigt i förhållningsättet till livet och sitt handikapp. Sedan några år tillbaka är Helgesson egen företagare och arbetar inte bara som författare utan som föreläsare, ståuppare och skribent.

Under hans föreläsningar brukar det bli många tillfällen till skratt, inte minst när publikens fördomar kommer på skam.

Jonas Helgesson beskriver både förtvivlan i sina begränsningar och glädjen i den stund när begränsningarna övervinns. Han pekar på kraften i att inte ge upp och att tro på sin egen förmåga, oavsett vad omvärlden säger och tycker.

Onsdagen den 28 april klockan 19.00 kan du höra Jonas Helgesson på temat ”Måste man vara frisk för att må bra?” på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby.

Charlotta Lindkvist
Marknadsförare
Astrid Lindgrens Näs
Tfn 0492-769587
charlotta.lindkvist@vimmerby.se
www.astridlindgrensnas.se

• författarkväll
  • kunskapscenter
  • onsdagskväll
  • jonas helgesson
  • ett cp-bra liv

Astrid Lindgrens Näs är ett nytt kulturcentrum och besöksmål i Vimmerby - mitt i den miljö som Astrid Lindgren växte upp i. Här kan du gå en guidad tur i barndomshemmet där Astrid Lindgren föddes och besöka den nya Paviljongen med utställningen ”Hela världens Astrid Lindgren”.  Under tiden 31 mars till 30 maj pågår utställningen ”Småländska landskap” i Paviljongen på Astrid Lindgrens Näs. Den 5 juni öppnar vår stora sommarutställning ”Trähyss”.

Öppettider Astrid Lindgrens Näs
Ons – sön 11.00-15.00
Från 1 maj öppet dagligen.