Över 20 000 samlades in till Haiti på Astrid Lindgrens Näs

En dag för Haiti på Astrid Lindgrens Näs lockade en stor publik. Summan av insamlingen slutade på 21 634:50 kr som går till att stödja offren för jordbävningskatastrofen i Haiti.

- Vi är jätteglada över resultatet, säger Anneli Karlsson, utställningsproducent på Astrid Lindgrens Näs.

- Att En dag för Haiti, lockade många besökare visar att det verkligen känns angeläget att göra något för situationen i Haiti.

De insamlade pengarna går till hjälporganisationerna Rädda Barnen och Läkare Utan Gränser. Representanter för Rädda Barnen i Vimmerby fanns också på plats med sparbössor under söndagen.

En dag för Haiti bjöd på ett blandat program med sång, musik, uppläsningar och film för de runt 250 besökare som kom till Paviljongen. Bland annat medverkade Lifvens med ett bejublat framträdande. Andra medverkande var Morske Män och trion Kalle Sellbrink, Bert Olausson & Björn Ericsson.

Catharina Gyllenkrok Bachmann från Rädda Barnen berättade om Rädda Barnens hjälparbete. Via videolänk medverkade Andreas Holmgren, FN-arbetare som var på plats i Haiti vid jordbävningen och som beskrev situationen och sitt arbete i FN:s säkerhetsstyrka på plats i Haiti.

Under dagen valde många också att passa på att se utställningen Hela världens Astrid Lindgren och att ta en fika eller äta lunch i kaféet.  Alla intäkter under dagen gick till insamlingen.

Astrid Lindgrens Näs riktar ett stort tack till alla medverkande vid En dag för Haiti:
Jacob Carlsson, Sofie Kullbohr, Natalie Nyström, Catharina Gyllenkrok Bachmann, Rädda Barnen, Ingegerd Grundén, Morske Män, Masi Aurfan, Lena Hellström, Marika Hjelm, Melker Djurstedt, Hanna Karlsson, Malin Karlsson, Kalle Sellbrink, Bert Olausson, Björn Ericsson, Andreas Holmgren, Lifvens och Jonas Johansson (ljud).

Astrid Lindgrens Näs riktar ett stort tack till sponsorer: Norstedts, ÅBRO, Svensk Filmindustri, K.Hjelm, Ohlsson&Lohaven, Vimmerby Turistbyrå, Micki, Astrid Lindgrens Värld,
Ekelunds, Vibako, Mårdskog & Lindkvist AB, Roxx Communication Group AB, Vimmerby Tidning, ICA Vimmerby, Frödinge Mejeri, Allaktivitetshuset och Kulturskolan i Vimmerby.

Charlotta Lindkvist
Marknadsförare
Astrid Lindgrens Näs
Tfn 0492-769587
charlotta.lindkvist@vimmerby.se
www.astridlindgrensnas.se

• haiti
  • lifvens

Astrid Lindgrens Näs är ett nytt kulturcentrum och besöksmål i Vimmerby - mitt i den miljö som Astrid Lindgren växte upp i. Här kan du gå en guidad tur i barndomshemmet där Astrid Lindgren föddes och besöka den nya Paviljongen med utställningen ”Hela världens Astrid Lindgren”.

Öppettider Astrid Lindgrens Näs
Onsdag-söndag 11.00-15.00