Sparbanksstiftelsen Vimmerby beviljar bidrag till Kapitel 3 i Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs.

I samband med att Astrid Lindgrens Näs färdigställer Kapitel 3 i Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs stiger Sparbanksstiftelsen Vimmerby in som en viktig bidragsgivare. Med ett anslag på 100 000 kronor vill Stiftelsen visa sitt engagemang i ett av Vimmerbys viktigaste kultur- besöksmål.

Vid ett styrelsemöte för Sparbanksstiftelsen Vimmerby under torsdagen den 3 december beslutades att stiftelsen ska stödja den fortsatta utvecklingen av Astrid Lindgrens Näs och dess arbete med Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs med 100 000 kronor.
I sommar kommer Kapitel 3 att färdigställas – den sista nu planerade delen av trädgårdarna. Som tidigare tar de olika delarna av Kapitlet inspiration ur olika teman i Astrid Lindgrens författarskap, denna gång är det hopp, mod och kreativitet som ska gestaltas.

Under sommaren 2016 kommer Astrid Lindgrens Näs också att presentera ett nytt tema för Prästgårdsparken och för sin sommarutställning – ”Det egna rummet”. Möjligheten att dra sig undan och att få tid för sig själv var livsviktig för Astrid Lindgren och många gånger uttryckte hon nödvändigheten av att alla människor lär sig vara ensamma.

”Människan har ett bräckligt litet värn mot vad livet kan hitta på att slå till med, om hon inte lärt sig vara ensam. Det är nästan det viktigaste som finns”. (Astrid Lindgren)

• -Vi är verkligen glada för Sparbankstiftelsen Vimmerbys generösa sätt att visa sitt engagemang för Astrid Lindgrens Näs och våra fantastiska trädgårdar som vi sommar färdigställer säger Kajsa Holst, projektledare för Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs. Det känns verkligen stimulerande att en organisation i Vimmerby så här öppet visar sitt engagemang och stöd för vår verksamhet fortsätter hon.

För mer information och bilder kontakta:
Kajsa Holst, projektledare, 0492-769581 eller 070-335 1685, kajsa.holst@vimmerby.se

Nils-Magnus Angantyr, Tf Vd 0492-769588 eller 0708-249104nils-magnus.angantyr@vimmerby.se

• trädgård

• Jönköping