ATA Hill & Smith AB får ny VD

ATA Hill & Smith AB, som ägs av det engelska holdingbolaget Hill & Smith PLC, har utsett Peter Bäckström till ny VD. Han tillträder sin befattning med start omgående och ersätter Thomas Wuopio, nuvarande VD sedan 2012.

- Vi skall nu fortsätta vår utveckling av ATAs affär med hänsyn till marknadsutvecklingen i Sverige samt fortsätta den pågående omställningsresan som ATA redan har påbörjat. Med Peter Bäckström får ATA en verkställande direktör som kombinerar ett erfaret ledarskap, en stark kommunikativ förmåga och en bred och gedigen kunskap om hur man leder företag i förändring. Peter har den samlade kompetens som krävs för att ta sig an ATAs utmaningar och genomföra vår nya strategi, säger Andrew Beaney, Group Managing Director, Roads and Security at Hill & Smith PLC.

Peter Bäckström har tidigare varit VD för Cramo AB i Sverige och har även ett förflutet i både fastighets- och säkerhetsbranschen.

- Jag känner mig ödmjuk och hedrad, men också väl medveten om de utmaningar som ligger framför oss. Min uppgift som vd för ATA Hill & Smith AB blir att förstärka vårt förtroende hos våra kunder, partners, aktieägare och vår viktiga personal. Med en drygt 50-årig tradition, de kompetenta medarbetarna samt de många lojala kunderna har vi alla förutsättningar att ta ATA in i framtiden, säger Peter Bäckström.

- Tidigare VD Thomas Wuopio har konsoliderat våra förvärv och startat vår nya strategi, säger Andrew Beaney. Med engagemang, integritet och stadig etisk kompass har han lett företaget. Thomas fortsätter sin anställning på ATA och hans stora branschkunskap kommer att bli viktig på vår fortsatta resa. Jag vill tacka Thomas för allt engagemang han har bidragit med till ATAs utveckling, säger Andrew Beaney, Group Managing Director, Roads and Security at Hill & Smith PLC.

För mer information, kontakta Peter Bäckström på peter.backstrom@ata.se

ATA har över 50 års erfarenhet av trafiksäkerhet inom anläggningsentreprenader och är rikstäckande med huvudkontor i Sollentuna och med filialkontor i Segeltorp, Örebro, Jönköping, Göteborg, Malmö, Västerås, Uppsala, Växjö och Drammen (Norge).

ATA ingår i industrikoncernen Hill & Smith Holdings PLC med huvudkontor i England. Hill & Smith-koncernen är en global producent av infrastrukturprodukter som har verksamhet över hela världen med kontor i åtta länder. Läs gärna mer på www.ata.se och www.hsholdings.com.