3 trender alla e-handlare bör känna till

Funderar du på att starta en e-handel, eller vill du veta hur du på bästa sätt kan anpassa din webbutik till kundernas förväntningar? Idag finns en uppsjö av olika trender inom e-handeln, inom allt från frakt- och leveransalternativ till livechat. Här listar vi 3 av de främsta trenderna som du bör känna till – och implementera idag, om du inte redan gjort det!

1. Personalisering genom alla led

Det största och viktigaste trenden som är på väg att bli standard inom all e-handel är personalisering. Skräddarsydda lösningar för individen är också en betydande del av konverteringsoptimering – och en förutsättning för att driva köp. Idag är allt från Netflix och Spotify till webbapoteken personaliserade, och alla förväntar sig att få en unik upplevelse när man ska handla varor på nätet.

Med kravet på en anpassad och individuell shoppingupplevelse följer också en intressant blandning av personalisering och machine learning. Kombinerat kan detta ge varje person en helt unik besöksupplevelse när de besöker en ny webbplats. Exempelvis kan startsidan se helt annorlunda ut baserat på vem du är och vad du sökt på tidigare. I klädbutiker kan den första kategorisidan anpassa sig beroende på om du är man eller kvinna, och har du tidigare köpt en särskild storlek på skor kan det vara förvalt nästa gång. Har du intresserat dig för en viss typ av genre, eller beställt en bok från en särskild författare i e-handeln för böcker? Då kommer du garanterat få utvalda boktips baserade på detta. Med en helt personaliserad upplevelse, beroende på besökarens tidigare beteende, går det att dra tydliga paralleller till ökad försäljning. Konverteringsgraden blir högre så fort en personlig rekommendation är inblandad – oavsett om det är kläder eller böcker eller apoteksvaror.

2. Leverans, fri frakt (och fri retur)

En annan viktig del av e-handeln idag är leveransen. Amazon, som snart gör intåg i Sverige, garanterar en leveranstid inom 2 timmar efter genomfört köp. Det finns otaliga leverans-alternativ idag, så ge kunden valmöjligheter och låt denne själv välja tid och plats för leverans i så stor mån det är möjligt. Det är även alltfler som väljer att ge fri frakt på varorna. Klädbutiken Zalando var en av de första aktörerna som erbjöd detta – med goda resultat i försäljningen. När det blir enkelt och kostnadsfritt att ångra sig blir man ofta mer köpbenägen – och konverteringen går upp. Fri frakt har i det närmaste blivit någonting som besökaren förväntar sig – och fria returer ligger inte långt efter. Ska du starta webbutik idag är detta en av de första sakerna du måste överväga att erbjuda!

3. Rekommendationer i sociala medier

En tredje trend som går att utläsa inom e-handel idag är också anknuten till personalisering, och visar tydligt på hur dagens kundupplevelse hänger tätt ihop med sociala medier. Samarbetet och kopplingen mellan sociala kanaler och själva webbutiken har blivit ännu starkare – där många e-handlare väljer att visa upp produkterna och demonstrera hur man kan använda dem, i första hand. Här ligger samtidigt stort fokus på att framhäva (och efterfråga!) omdömen och verkliga recensioner från personer som tidigare köpt produkterna. User generated content och influencer marketing är två starka delar som hänger ihop med detta – det handlar helt enkelt om att du blir mer benägen att köpa en produkt som du vet att andra uppskattar.