4 anledningar till varför en skalbar e-handel är bättre för din affär

Olika verksamheter har olika förutsättningar och krav. Ju större och mer komplex din e-handel är, desto fler verktyg och stödfunktioner behöver du för att garantera en effektiv och användarvänlig köpplattform. Med en skalbar e-handelsplattform får du förutsättningarna att bedriva en framgångsrik digital handel. Här listar vi 4 anledningar till varför du bör anpassa din e-handelslösning för att lyckas bättre i din affär.

1. Flexibel och framtidssäker

Din e-handel är en långsiktig investering som ska fungera väl även när ditt företag växer, trafiken ökar och kraven förändras. Den digitala världen ändras snabbt och kundernas förväntningar och krav på företagen ändras ännu snabbare. För att kunna konkurrera om kunderna gäller det därför att hänga med i utvecklingen. En skalbar e-handelsplattform är byggd för att växa i och det går både snabbt och smidigt att lansera nya sajter för nya marknader, nya varumärken eller nya sortiment.

2. Koll på kunden i alla kanaler

Många kunder gör grundlig research innan de genomför ett köp. T.ex. kan en person först söka upp en vara i datorn, sedan i mobilen och därefter undersöka vilka butiker varan finns tillgänglig i. När personen kommer till butiken är han eller hon redo att genomföra sitt köp. Därför är det A och O att ha koll på, och framförallt ta hand om, kunden i alla kanaler.

En skalbar e-handelsplattform ger dig möjligheten att koppla samman alla tänkbara kontaktytor med kunden och snabbt kunna anpassa dig till nyheter på marknaden. Ett talande exempel är utvecklingen av sociala medier och hur viktig den touchpointen är med kunden. Igår var det Facebook, idag är det Instagram och Snapchat – och vem vet vad som kommer imorgon?

Förutom kundupplevelsen är det en stor fördel att känna igen kunden oavsett vilken touchpoint den har med ditt företag, då du kan samla data om kunden genom många olika system och tjänster. På så sätt möjliggörs mer datadrivna beslut utifrån kundens beteende och preferenser samt kundprofil och segmentering.

3. Skräddarsydda kopplingar till marknadsplatser

Det har inte undgått någon att försäljning via marknadsplatser ökar markant. När Amazon inom kort etablerar sig i Sverige kommer många företag att bli beroende av dem som försäljningskanal. Genom att ha en skalbar e-handelsplattform och ett flexibelt PIM-system kan du enkelt skjuta ut produktinformation till marknadsplatser såsom Amazon, Alibaba och Zalando.

4. Lokala betal- och leveranslösningar

Hela 40% av alla besökare faller bort vid betalsteget i köpprocessen. Det är otroligt viktigt att skapa trygghet vid betalningen och därför är lokala betallösningar i princip ett måste för en lyckad e-handel. Själva betalningsbeteendet varierar också avsevärt från land till land. På vissa marknader betraktas kortbetalning som det säkraste betalningssättet, i andra länder är det faktura eller direktbetalning som upplevs som det tryggaste alternativet. Genom att välja en skalbar e-handelsplattform kan du bli ”globally local” och enkelt lägga till lokala betal- och leveranslösningar.