Ateles ska utveckla ny webbutik till norska Glava

Glava är ett norskägt privat företag som är marknadsledande inom segmentet för byggisolering, tak och teknisk isolering. Glava är kända för att ligga i framkant när det gäller att använda webben för att marknadsföra och addera värde till sina produkter och kunder. Kanaler som youtube, twitter och Facebook används för att stödja försäljningen till den moderna entreprenören. Genom att välja Ateles som leverantör till sin nya e-handel befäster de än en gång sin position som ledande och nytänkande inom industriell försäljning.

“Det var först och främst ett strategiskt beslut att utveckla en e-handel, vi ser hur handeln inom B2C segmentet utvecklar sig och inom en snar framtid kommer man i sin professionella roll kräva samma service. Vår e-handel kommer rikta sig mot de entreprenörer och företagskunder som idag köper våra produkter via våra servicekontor, detta har ingen påverkan på vår försäljningskanal via byggvaruhus som kommer att vara oförändrad” säger Terje Bredesen, Logistikchef på Glava.

Vidare anser Terje Bredesen att e-handel är ett affärskritiskt projekt som man inte kan ta lätt på, för att lyckas krävs det bred förankring, engagemang, beslutsamhet, målmedvetenhet och en vilja att satsa och därför är det viktigt att få in en leverantör med mycket hög kompetens på området. Att kunna sätta sig in i affärsprocesser, kunna integrera stöttande system och ta ett helhetsansvar är avgörande. Detta kunde Ateles erbjuda, och efter en förstudie i flera faser och genomgång av en prototyp på en lösning fick Ateles vår tillit” fortsätter Terje.

“Vi är stolta över att Glava valde oss som leverantör” säger Sverre Øier, Country Manager, Ateles Norge. Vi har haft en bra och genomgånde förstudiefas där vi har lärt känna varandra, och vi har visat vad som är möjligt att göra med en avancerad e-handelslösning utifrån de affärsprocesser som är unika för Glava. Det har gjort bägge parter trygga på att projektet ska gå enligt planen, både ekonomiskt, funktionellt och tidsmässigt”.

För mer information kontakta Katarina Nilsson, Marketing & Communications Manager på tel + 46 70 79 79 150.

• it-plattform

Ateles utvecklar skräddarsydda helhetslösningar för e-handel till medelstora och stora företag inom både B2B och B2C segmentet. Baserat på marknadsledande plattformsleverantörer som bl.a. Magento, Elastic Path och Pimcore levererar Ateles en specialanpassad, innovativ och användarvänlig e-handelslösning utifrån verksamheters unika behov. Ateles startade 2001 och har idag 30 anställda med kontor i Stockholm, Linköping och Oslo.