Göran Westling tillträder som Ateles nya styrelseordförande

Ateles Consulting som utvecklar skräddarsydda helhetslösningar för e-handel får en ny styrelseordförande i Göran Westling.

Göran Westling har en lång bakgrund inom IT- och konsultvärlden. Göran har bl.a grundat börsnoterade IT-konsult bolaget Guide, Innowest och Inveritas och har i de två förstnämnda också innehaft VD posten. Vid sidan av att driva egen konsultverksamhet har han också haft en lång rad styrelseuppdrag.

Göran Westling ansåg att leda styrelsearbetet hos Ateles var mycket attraktivt av flera anledningar.

- Ateles är ett företag som vill växa inom ett mycket intressant och expansivt område, nämligen e-handel. I och med att jag precis avslutat några andra åtaganden gjorde det att jag har den tid som krävs som styrelseordförande i ett företag som Ateles. Ateles har också en intressant affärsmodell runt rådgivning och paketerade e-handelslösningar med en hög grad av projektansvar. Det som också slog mig var hur nära man arbetar mot kund och verkligen förstår nyttan för kunden. De anställda hos Ateles har bevisat sin höga kompetens inom e-handel och finns också på intressanta geografiska marknader.

Jonni Harrius, grundare och delägare i Ateles säger att ny styrelseordförande är vald baserat på kriterierna för nästa fas Ateles nu går in i.

-Ateles har nu lämnat fasen att vara ett 20-manna bolag och har redan påbörjat resan mot 50 anställda. Göran har lång erfarenhet från styrelsearbete och vad en sådan resa innebär. Vi är jätteglada att ha fått en sådan kompetent personen att leda vår styrelse för att hjälpa oss att nå dessa nya mål.

Ateles koncernen är privatägt av sju grundare med huvudsäte i Linköping och omsatte 30,6 miljoner i 2012. Ateles har kontor i Sverige och Norge, men också kunder från Danmark, Finland och Storbrittanien.

• styrelse

Ateles utvecklar skräddarsydda helhetslösningar för e-handel till medelstora och stora företag inom både B2B och B2C segmentet. Baserat på marknadsledande plattformsleverantörer som Magento, Elastic Path, InRiver, Litium, ePages och Pimcore levererar Ateles en specialanpassad, innovativ och användarvänlig e-handelslösning utifrån verksamheters unika behov. Ateles startade 2001 och har idag över 30 anställda med kontor i Stockholm, Linköping och Oslo.