Produktnyhet Arch

Nyhet   •   Sep 19, 2017 13:03 CEST

Skrivbordsarmaturen med formen likt ett fiskespö, ritades av inredningsarkitekt Mia Cullin med utgångspunkt från ÅF Lighting och Adolfsson & Partners koncept. Den utvecklades med hjälp av ateljé Lyktans skräddarsydda service - Ateljén. ”Den karaktäristiska bågformade armen skapar rumslighet och ger armaturen en växtliknande karaktär”, säger Mia Cullin.

Arch togs ursprungligen fram i Ateljén till spelföretaget Kings nya kontor i Stockholm. Lösningen blev en hybrid mellan pendelarmatur och arbetsplatsbelysning. Utmaningen var att skapa en kvalitativ reglerbar arbetsplatsbelysning och den mobila konstruktionen skapar flexibilitet eftersom skrivbordet kan placeras var som helst i kontorslandskapet, med bibehållen ljusnivå på arbetsytan.

Kings kontor utsågs till vinnare av Svenska Ljuspriset 2016 och har även vunnit flera internationella designpriser.

Kommentarer (0)

Kommentera