Pressmeddelande -

37 år efter floppen - nu släpps "Errol" - Eddie Meduzas mytomspunna debutalbum på CD för första gången

Errol är Errol Norstedts alias Eddie Meduzas första studioalbum, släppt 1975 på CBS Records. Enligt källor sålde vinylskivan någonstans mellan 250-300 exemplar och är idag en riktig raritet. Det släpptes en singel från skivan - Tretton år och den hamnade på Svensktoppens sista plats.

Låtarna har överlag en touch av 70-talets dansbands-sound men med vissa inslag av country/blues/ psykedelisk musik och andra musikstilar. Alla låtar har svensk text, förutom Operator, som är skriven på engelska. Medverkande musiker på skivan är bland andra de meriterade musikerna Anders Henkan Henriksson (Magnus Ugglas producent) och Ola Brunkert (som förutom att ha spelat på otroligt mycket plattor under 70- och 80-talet var trummis i ABBA).

Eddie Meduza Norstedt föddes på västkusten 1948, men flyttade runt i Västergötland under hela sin uppväxt. Han drömde om att bli musiker och som 15-åring köpte han sin första gitarr. Under 60-talet spelade han i flera olika band, bland annat i Pack of losers från Tidaholm. Bandet förvandlades på 70-talet till dansbandet Anders Norstedts Orkester för att lättare kunna få spelningar. I slutet av 70-talet försörjde han sig som låtskrivare till andra dansband.

Sin första egna skiva Errol släppte han 1975 på CBS. Den sålde sämre än förväntat och fick därför ingen uppföljare. 1977 sålde han kassetter utgivna under pseudonymen E. Hitler & Luftwaffe. CBS Records AB kontrakterade honom 1979 för albumet Eddie Meduza & The Roaring Cadillacs. Skivan blev en direkt succé, men Errol fortsatte trots det att ge ut kassetter på egen hand under signaturen E. Hitler & Luftwaffe.

Errol var raggarnas kung och snus-, mus- och brännvinspoet. Han var utmanande mot etablissemang och vuxenvärld. Han blev bannlyst i radio, men hans framgång gick inte att hejda. Errol Norstedt fick idén till sitt numer etablerade artistnamn Eddie Meduza från ett naturprogram om maneter.

Det stora genombrottet kom 1981 med plattan Gasen I Botten som sålde guld med klar marginal.1982 åkte Eddie ut på sin första turné som blev en dundersuccé och året efter kom liveplattan Dåren E Lös. Under första turnén började Eddie konsumera alltmer alkohol vilket bland annat ledde till en dom för rattfylla. Efter 1983 blev det ett långt konsertuppehåll. Han köpte hus i Ingelstad i Småland och byggde där Studio Ronka.

1990 ville CBS släppa en ny platta med Eddie. Resultatet blev en skilsmässoplatta helt på engelska som floppade rejält. Eddie åkte ut på turnén Griståget med Svullo. Under tiden hällde han i sig mera alkohol. 1995 gjorde han comeback på skivdiskarna med Harley Davidson, men inte heller den blev någon succé. I maj 2001 kom ytterligare tre plattor Alla tiders fyllekalas vol 7-9

Under sommaren var det tänkt att en liveplatta skulle spelas in i Falköping, men inspelningen sköts påframtiden och i januari 2002 då Eddie var i full färd med att sammanställa livetaperna från höstens konserter avled han.

Den 3 februari 2010 hade Eleganten från vidderna - Filmen om Eddie Meduza premiär på biografen Roy under Göteborg International Filmfestival. Dokumentären ger en inblick i hans liv, från en jobbig barndom till missbruk och fängelse men också till stor framgång och kultstatus. Den fräcka repertoaren var bara en liten del av hans produktion. Han skrev över 900 låtar till band som bland andra Lasse Stefanz, Trio me Bumba och Streaplers. Det är först efter sin död som han fått upprättelse som den duktiga, seriösa, mångsidiga artist och humorist han var.

CD:n släpps av ATENZIA Records i samarbete med Sony Music.

FÖR MER INFORMATION OCH FÖFRÅGAN OM RECENSIONSEX KONTAKTA ANNELI YLINEN PÅ ATENZIA RECORDS / 0512 29959 / anneli.ylinen@ginza.se

• cd
  • eddie meduza
  • errol
  • atenzia
  • cbs
  • debutalbum
  • svensktoppen

• Västra Götaland

Atenzia Records är ett av Sveriges största oberoende skivbolag med folklighet som sitt motto.
Vi startade våren 2011 och hade under första året sex artister bland topp 20 på topplistan.

Pär Winberg

A&R och produktchef Presskontakt / A&R 0709454547