Invånarna i Dalarna vinner mest av alla på trav och galopp

Nyhet   •   Feb 26, 2013 10:22 CET

Av Sveriges 21 län är Dalarna den stora vinnaren när det gäller spel på trav och galopp. Det visar statistik ifrån spelbolaget ATG för 2012.

Travintresset är stort i Dalarna. Och man vinner en hel del. Om man slår ut länets vinster per invånare så vann varje person hela 1 376 kronor på hästspel under 2012. Den siffran lyckades inget annat län i Sverige att matcha. Det är också just invånarna i Dalarna som spelar mest i Sverige på de största spelformerna som V75, V86, V64 och V65.

Även på kommunnivå är Dalarna bäst. I Avesta vann man 130 kronor på varje satsad hundralapp. Ingen annan kommun var i närheten.

Under året blev det totalt 208 miljonvinnare på hästar. Tretton av dem landade i Dalarna och på det blev man fyra i Sverige. Bara storstädernas län var bättre.

En av de tretton miljonvinsterna var en V75-vinst på närmare 26,2 miljoner kronor inlämnad på Trav In i Avesta. Vinsten var den näst största i Sverige under 2012 och den åttonde största någonsin. Kunderna hos Trav In var också näst bäst i Sverige under 2012, om man tittar på hur mycket de vann totalt.

Statistiken talar sitt tydliga språk. I Dalarna handlar det minsann inte bara om dalahästar:

· I Dalarnas län satsar varje person 1 825 kronor under 2012. Trea i Sverige!
· I Rättviks kommun spelar man för 3 888 kronor per person och år. Tvåa i Sverige!
· 3 518 kronor respektive 2 799 kronor vinner man i Avesta och Rättvik per person. Tvåa och trea i Sverige!

Att ta hjälp av Harry Boy är också allra mest populärt i Dalarnas län. Varje person valde under fjolåret att spela för 298 kronor med hjälp av Harry Boy. Det är återigen mest i landet. Speciellt populär är Harry i Rättvik, man toppar landets kommunlista genom att spela för 574 kronor per person. Tvåa i landet är Malung med 490 kronor.

För mer information kontakta: