Nyhet -

Atos levererar de första applikationerna för Siemens MindSphere IoT operativsystem

Atos är den första samarbetspartnern att leverera mobilapplikationer för MindSphere, det öppna, molnbaserade IoT (Internet of Things) operativsystemet från Siemens. Dessa applikationer möjliggör tillgång och analysering av produktionsdata för tillverkare via deras mobile enheter, vilket tillåter dem att hantera produktionen, lösa konflikter och optimera resurser för att förbättra fabrikens effektivitet. De första sex MindSphere applikationerna från Atos inkluderar applikationerna Manufacturing Sustainability App (hållbarhet inom tillverkning) och Production Confirmation App (bekräftelse av tillverkning).

Applikationerna integrerar produktionsdata med data från olika hanteringssystem, så som Manufacturing Execution Systems (MES) och Enterprise Resource Planning (ERP). Genom användning av analytik från Big Data tillåter applikationerna användarna att erhålla roll- och positionsspecifika data om nuvarande och framtida produktionsstatus. Användare kan svara på och hantera framväxande problem i produktionsprocessen i god tid, och därmed effektivisera denna process. Applikationerna från Atos kommer att vara tillgängliga för slutanvändare i MindSpheres version 2.0.

“Vårt IoT operativsystem MindSphere, i kombination med dessa applikationer, skapar konkret mervärde för kunder”, säger Dr. Ralf Wagner, operativ chef av MindSphere på Siemens. Vi gläder oss åt att Atos har åtagit sig detta öppna ekosystem och skapar specifika lösningar utifrån detta.”

“Atos är en av MindSpheres första samarbetspartners. Vi tillför integration, infrastruktur, konsultering och säkerhetstjänster samt expertis till utvecklingen av applikationer redo att användas, för att sömlöst kunna ansluta MindSpheres kunder till deras existerande IT system” sa Philippe Miltin, vice ordförande för tillverkning, återförsäljning och transport, Atos. ”Vårt mål är att erbjuda fler applikationer under det kommande året.”

About Atos Codex

Atos Codex is the Atos brand for business driven analytics, Internet of Things and cognitive solutions consisting of methodology, design labs, an open industrial platform factory as well as high-performance data analytics that provide a complete set of products and skills to design, build and run digital business platforms. Atos Codex is one of the four pillars of Atos’ Digital Transformation Factory – alongside Atos Canopy Orchestrated Hybrid Cloud; SAP HANA by Atos and Atos Digital Workplace - that enables Atos to deliver its clients digital transformation that is on time, on budget and on specification.

• Teknologi, allmänt

• it applikationer