Pressmeddelande -

Atos lanserar världens första normativa Security Operations Center (SOC) med automatiserat svar

Atos annonserade lanseringen av sitt normativa Security Operations Center (SOC). Kombinerat med Atos Big Data analytics som drivs av Bullion servers gör den nya säkerhetslösningen att kunder kan förutsäga säkerhetshot innan de uppstår. Detektions-och neutraliseringstiden har förbättrats signifikt jämfört med befintliga lösningar.

Atos bygger på sina befintliga och beprövade tillgångar för att leverera detta Security Operations Center. Atos Data Lake Appliance drivs av Bullion och Atos forskning i Artificiell intelligens och det är just det som gör Atos SOC unikt.

För att kunna skydda sig mot det stigande numret av allt mer sofistikerade cyberattacker (såsom utpressningsvirus, DDoS attacker, botnät, avancerade långvariga hot) kräver kunderna ständigt nya effektiva säkerhetslösningar så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.

Säkerhetsanalyser och automatiserat skydd används för att förutsäga risker och neutralisera cyberattacker

Baserat på Big Data Analytics och Machine Learning teknik kombinerat med McAfee Technologies lär sig SOC från tidigare hot och klarar av att skapa automatiserat skydd i realtid. Detektionstiden kan minkas till mindre än en minut jämfört med i genomsnitt 190 dagar med befintliga lösningar och den totala svar- och återhämtningstiden kan minksas till några minuter jämfört med ett par månader idag.

Security Operations Centret använder McAfee Open Data exchange layer (Open-DXL) och Threat Defense Life Cycle teknik för att förbättra automatisering och incident response förmågan för att eliminera bristande och tidskrävande säkerhetsåtgärder.

“Threat Intelligence” i ett 360° perspektiv

Säkerhetsanalys funktionerna analyserar och korrelerar stora volymer av strukturerad och ostrukturerad data från olika källor (IT, OT and IoT) och övervakar inte bara det interna kundnätet utan även sociala nätverk, den djupa webben och det mörka nätet för en fullständig undersökning. Data tranformeras till intelligens med djup paketanalys, mönsterigenkänning och svag signaldetektering.

”Genom att kombinera Big Data security analytics och supercompution erbjuder Atos sina kunder möjligheten att vara ett steg före cyberattacker. Den breda data analysen samt övervakning i realtid möjliggör en unik och kontinuerlig säkerhetsprocess. Våra kunder kan nu förutsäga och neutralisera hot innan de har gjort skada.” Säger, Pierre Barnabé, Chief Operating Officer, Big Data & Security at Atos.

Genom att använda sina efarenheter av att skydda it-infrastrukturen vid de Olympiska spelen i över 20 år erbjuder Atos genom sina 14 sammankopplade och efterföljande Security Operations Centers över hela världen ett unikt 24 timmar om dygnet uppdaterat skydd som snabbt detekterar och förhindrar attacker.

• Teknologi, allmänt

• big data
  • soc
  • technology
  • bullion

Atos SE (Societas Europaea) är en ledare inom digital service med årsomsättning på ungefär € 12 miljarder och ungefär 100,000 anställda i 72 länder. Gruppen ger service till en global klientbas, förser Konsult & Systemintegrationsservice, Administrativ Service & BPO, Molndrift, Stordata & Cyber säkerhetslösningar, såväl som en transaktionsservice via Worldline, den europeiska ledaren för betalningar och transaktionsservice industrin. Med sin grundliga teknologiska expertis och kunskap i industrin, arbetar gruppen med klienter över olika affärssektioner: Försvar, Finansiell Service, Hälsa, Tillverkning, Media, Allmännyttiga, Offentlig sektor, Detaljhandel, Telekommunikation och Transport.

Atos fokuserar sig på affärsteknologi som driver framgång och hjälper organisationer att skapa framtiden för sina företag. Gruppen är den världsomfattande Informations Teknologi Partnern för de Olympiska & Paralympiska Spelen och är börsnoterad på Euronext Paris börsen. Atos drivs under varumärkena Atos, Atos Consulting, Atos Worldgrid, Bull, Canopy, Unify och Worldline.