Busskort blir betalkort

På Nacka gymnasium i Stockholm kan elever och personal snart registrera lunch och andra köp med busskort respektive passerkort.

Atronics betalsystem PTM-systemet gör det från och med i höst möjligt för Nacka gymnasium att slippa de kostnader och det arbete man tidigare haft med administration och hantering av papperskuponger.

Istället för att betala med kuponger, kan personalen då registrera sin lunch och andra inköp med sitt passerkort. Inköpet debiteras sedan genom löneavdrag. Tillfällig personal, t ex vikarier, använder istället ett laddat kort.

Lika enkelt blir det för elever, som använder sina busskort. Korten laddas i förväg och kan användas för inköp i skolans kiosk.

Andra kommuner som använder Atronics system är Umeå, Lund, Göteborg, Örnsköldsvik, Grästorp och Västerås.

Om Nacka gymnasium

Nacka gymnasium är ett av Sveriges största gymnasier med över 2000 elever. Skolan har elva nationella program med flera lokala inriktningar samt individuella programmet och gymnasiesärskolan. Nacka gymnasium är uppdelat på två enheter, enhet Samhälle samt enhet Natur och teknik.