Många fördelar med genomtänkt lunchpolicy

Flera olika undersökningar visar att lunchen är viktig, både för den anställdes hälsa och för arbetsprestationen. Trots det blir tiden vi lägger på lunch kortare och kortare. Att ta sig till och från restaurangen, långa köer till kassan och mycket att göra på jobbet är faktorer som påverkar.

Också för den som äter medhavd mat ser situationen liknande ut. Lunchfrämjandet, som arbetar för att främja en positiv lunchkultur i Sverige, berättade tidigare i år att fler och fler tar med egen lunch till jobbet. Man tar kortare rast och är mer missnöjd med sin lunchrast.

Lunchen är inte bara viktig för att orka och prestera så bra som möjligt, den fyller också en stor social funktion och skapar sammanhållning på arbetsplatsen.

Slipper köa
Idag finns många möjligheter för arbetsgivaren att underlätta för personalen och hjälpa till att skapa sundare lunchvanor.

– Personalen kan ges möjlighet att beställa sin lunch via webben, få maten levererad och slippa lägga tid på att köa. Andra sätt att uppmuntra till den viktiga lunchpausen är att erbjuda de anställda att få kostnaden för lunchen avdragen på lönen eller via autogiro varje månad, berättar Magnus Steneby på Atronic.

Mycket att vinna
Subventioner är ytterligare ett incitament för att få personalen att äta lunch. Med dagens avancerade system kan förmånen skräddarsys till att gälla vissa tider, dagar eller rätter.

– Många företag delar ut kuponger med ett förtryckt värde till sina anställda, berättar Magnus Steneby. Men det finns de som föredrar att äta lite lättare lunch och kanske inte vill använda en kupong värd 76 kronor för att köpa en sallad som kostar 50 kronor. Då blir följden att man hoppar över lunchen eller nöjer sig med frukt eller fika. Med anpassade subventioner blir det lättare att få fler att äta.

Magnus Steneby vill uppmana alla företag att se över de anställdas måltidssituation.

– En genomtänkt och bra lunchpolicy gagnar såväl arbetsgivare som anställd och gör också företaget attraktivare som arbetsgivare. Genom att uppmuntra till att ta sig tid för lunch och dessutom underlätta rent praktiskt, har man kommit en bra bit på vägen.

• lunchvanor
  • personalvård
  • subvention
  • löneförmån
  • restaurang
  • betalningssystem
  • kortbetalning
  • kassaregister

Atronic utvecklar betalsystem för bl a restauranger och har lång erfarenhet av att anpassa systemet till att hantera olika former av personalförmåner. Atronics kortsystem för beställning och betalning används dagligen av cirka 400.000 anställda, för betalning i kassor och vendingmaskiner. Kunder är bland annat landsting, universitet, högskolor, industri och cateringföretag.

Alexander Evjenth

Presskontakt Marknads- och kommunikationsansvarig Marknad 0709920017